جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۱ دی ـ ۱ ژانویه ـ تقویم نویسان اروپایی و مبدأ تاریخ میلادی


امروز اول ژانویه و آغاز سال میلادی تازه است. تقویم نویسهای اروپایی(مسیحی) در طول زمان برای خود پنج تقویم در نظر گرفتند. كه در همه انها یكم ژانویه نخستین روز سال میلادی است .
یكی از این تقویمها، تقویم ژولیان است كه مبدأ آن سال۱۵۳ پیش از میلاد است. دیگری تقویم سزار (اسپانیا) است با مبدأ ۳۸ پیش از میلاد. مبدأ تاریخ اكسیون سال ۳۰ پیش از میلاد و مبدأ تقویم پیسا سال یك پیش از میلاد است و نیز تقویم گریگوری، كه همگی از دوقرن پیش به تدریج تقویم میلادی یونیورسال را كه مبدأ آن آغاز سال یكم میلادی است پذیرفته اند و جهانی شده و نیز قرار بر این شده است كه تاریخ عمومی با آن نوشته شود و سال انعقاد قراردادها و رویدادها به آن تبدیل گردد. ذكر تقویم ملی در كنار آن بلا مانع است.
شورای عالی مسیحیت در اجلاس خود در شهر رم كه اول ژانویه سال ۱۶۲۲ برگزار شد، «اول ژانویه» را به عنوان نخستین روز سال نو اروپاییان تعیین و اعلام داشت. تا آن زمان ، مقر پاپ ۲۵ مارس (برحسب سال، چهارم و یا پنجم فروردین) آغاز فصل بهار را كه از دیر گاه نوروز میترائیست های اروپایی به اقتباس از نوروز ایرانیان بود نخستین روز سال می دانست و برگزار می كرد. به عبارت دیگر پاپها از سال ۳۱۳ میلادی كه امپراتوران رومی دست از آزار مسیحیان برداشتند تا سال ۱۶۲۲ به مدت بیش از ۱۳ قرن نوروز ایرانی را به عنوان آغاز سال نو خود بر گزار می كردند . نوروز ایرانی شامل هفت روز، نه یک روز( روز اول فصل بهار).
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید