سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۱۲ دی ـ ۲ ژانویه ـ پوتین سال ۲۰۰۵ را برای روسها «سال ویژه» اعلام کرد


ولادیمیر پوتین رهبر روسیه درپیامی به مناسبت آغاز سال ۲۰۰۵ ، این سال را برای روسیه یك سال ویژه و برگزاری شصتمین سالگرد پیروزی میهنی بزرگ در جنگ ۱۹۴۱ ـ ۱۹۴۵ با آلمان اعلام كرد. در این پیام، وی وعده داد كه در سال ۲۰۰۵ امور دفاعی و اقتصاد روسیه را تقویت خواهد كرد و در این زمینه ها ظرفیت روسیه را بالا خواهد برد و برای پیشرفت علوم و تكنولوژی ، آموزش و پرورش و بهداشت مردم سرمایه گذاری بیشتری خواهد شد.
پوتین از مردمی كه زیر پرچم شوروی با آلمان جنگیدند ، قهرمانی ها كردند و با تحمل میلیونها تن تلفات پیروزی را در آغوش گرفتند به عنوان « بستگان تاریخی » یاد كرد و گفت كه هر موفقیت نیاز به همكاری گروهی و فداكاری دوستانه دارد زیرا هدف واحد است و نیل به آن تلاش جمعی لازم دارد. او نسل جنگ دوم جهانی را نسل خط آتش خواند و گفت كه نباید فداكاری و جانبازی آن نسل فراموش شود. پوتین گفت كه كسی حق ندارد آن فداكاری ها را كوچك انگارد و تاكید كرد كه هر تجدید نظر در رویدادهای جنگ یك خیانت به عدالت تاریخی و بی احترامی به رفقای جنگنده و تخریب نام افتخار آمیز آنان است كه یك جنایت آشگار خواهد بود.
مفسران نوشته اند كه اشاره پوتین به محاكمه و محكوم كردن واسیلی كونونوف ۸۰ ساله قهرمان شوروی در لتونی به زندان است. وی اخیرا در لتونی تحت تعقیب قضایی گرفت كه در جریان عملیات گریلایی سال ۱۹۴۴ ( ۶۰ سال پیش از آن ) بر ضد آلمان نازی باعث مرگ هشت تن از اتباع لتونی هم شده بود!.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید