جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ دی ـ ۵ ژانویه ـ نظرات مهم فیلسوف اجتماعی آمریکا در باره روزنامه نگاری


پروفسور « سیدنی هوك » فیلسوف آمریكایی ۲۰ دسامبر سال ۱۹۰۲ به دنیا آمد و ۸۷ سال عمر كرد. نظرات او كه خود از فلاسفه تجربی است بیشتر در زمینه امور اجتماعی است. از جمله درباره روزنامه نگاری گفته است: رسانه همگانی نه تنها باید اطلاع رسانی جامع و بی غرضانه كند و سطح دانایی مردم را به موازات تحولات روز بالا ببرد بلكه زبان حال مردم ، و وسیله انتقال عقاید و نظریات و شناساندن اصحاب اندیشه به جامعه ملی و جهانی باشد.
وی تاكید بر استقلال كامل رسانه و بی طرف بودن روزنامه نگار دارد و كشورهای صنعتی را از خرید رسانه ها توسط شركتهای غیر تخصصی و كمپانی های بزرگ برحذر داشته و گفته است كه در این صورت ، دیگر مستقل و بی طرف نخواهند بود و رسالت خود را از دست خواهند داد. به نظر پروفسور هوك، روزنامه نگار نباید مشغله و منافع دیگر داشته و كارمند دولت باشد.
وی معتقد به دنبال كردن رویداد های مهم روز و تعقیب اظهارات اساسی مقامات ارشد جامعه بود( كاری كه در ۲۳ سال اخیر در رسانه های ایران فراموش شده است). پروفسور هوك رویدادهای بین مردمی و اجتماعی ( حوادث ) را شیپور نقاط ضعف جامعه دانسته كه به صدا در می آیند و اگر درست و ماهرانه توصیف و گزارش شوند برای مردم عبرت آموز و برای دولت زنگ خطر خواهند بود تا مسئله را دریابد و دست به اصلاح كار و پیشگیری بزند. بنابراین ، انتشار این رویدادها كه برای همگان جالب و جاذبند به زعم دكتر هوك، مقدم بر سایر گزارشهای مطبوعاتی باید شمرده شوند و سردبیران كل ( به نوشته دكتر هوك ، رئیس شورای سردبیران ) و سردبیران اجرائی ( رئیس تحریریه و دبیران میزها ) به انتشار این نوع خبرها اولویت دهند و بهترین خبرنگاران را مامور تهیه این قبیل رویدادها كنند ، خبرنگارانی كه مقدمات جامعه شناسی و حقوق بدانند ، حساسیت كار را بشناسند و توجه داشته باشند كه چه می نویسند و چه كار مهمی را انجام می دهند .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید