پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

۱۶ دی ـ ۶ ژانویه ـ اختراع تلگراف


ساموئل مورس Samuel Morse استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورك ششم ژانویه سال ۱۸۳۸ میلادی دستگاه تلگرافی را كه ساخته بود و می توانست هر دقیقه ده كلمه مخابره كند به معرض نمایش گذارد . مخابره با این دستگاه برپایه فن الكترومغناطیس و قطع و وصل جریان برق بود . هر وصل كوتاه مدت كه ایجاد مغناطیس می كرد صدا و یا علامت نقطه بود و وصل طولانی تر صدای طولانی تر و خط به وجود می آورد . وی قبلا در برابر هر حرف الفبا تعدادی از این نقطه و خط ها را قرار داده بود و یك واژه نامه مورس به وجود آورده بود. فرضا ؛ یك خط و یك نقطه علامت « الف یا إ » ، و از شنیدن صدا ها یا دیدن علامات می شد كلمه را درك كرد.نام این الفبای خط و نقطه ای « كد مورس » گذارده شده است.
مورس كه پسر یك كشیش ساكن شهرستان بوستون بود و از « ییل » در رشته هنرهای زیبا فارغ التحصیل شده بود علاقه وافری به الكتریسته و سیاست هم داشت ، ولی خیلی زود در سیاست شكست خورد و نه توانست به عضویت شورای شهر نیویورك در آید و نه عضو كنگره شود بنابر این به علاقه دیگر خود الكتریسته پرداخت و در سال ۱۸۳۷ موفق به ساختن دستگاه خانگی تلگراف شد. باطری كه این دستگاه را تغذیه می كرد از ظروف متعدد آب اسید ساخته شده بود.
مورس پس از نمایش دستگاه مخابره علامات كه با كمك یك استاد علوم آن را ساخته بود برای جلب كمك مالی به واشیگتن رفت و با پولی كه از كنگره ( دستگاه مقننه ) آمریكا گرفت به تكمیل دستگاه خود پرداخت و در سال ۱۸۴۳ میان شهرهای بالتیمور و واشنگتن ارتباط تلگرافی برقرار كرد كه ظرف ده سال اختراع او جهانی شد و همه جا تیر های تلگراف بالا رفت و ....
مورس كه در ۲۷ آوریل سال ۱۷۹۱ به دنیا آمده بود دوم آوریل ۱۸۷۲ در ۸۰ سالگی از بیماری ذات الریه در نیویورگ درگذشت، ولی تا الفبای مخابراتی مورس زنده است نام او هم باقی است .
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید