پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

شکوه فتح فاو


شکوه فتح فاو
عملیات والفجر ۸ را سپاه‌پاسداران انقلاب‌اسلامی طرح‌ریزی و به اجرا درآورد.
در این عملیات گسترده نظامی، فاو فتح و شرایط جدید سیاسی- نظامی در جنگ ایجاد و تعریف شد. این عملیات از دو ویژگی برخوردار بود:
۱ ) پیچیدگی عملیات عبور از رودخانه كه در نوع خود در جنگ تحمیلی و حتی در تاریخ جنگهای دنیا بی‌نظیر بود.
۲ ) توانایی و قابلیت رزمندگان اسلام در تامین منطقه متصرفه، علی‌رغم اعمال فشار سنگین دشمن.
قطعاً زمین منطقه عملیاتی خیبر و بدر در مقایسه با منطقه عملیاتی فاو از نظر نزدیكی به شهر بصره، به عنوان هدف استراتژیك جنگ در منطقه جنوب، به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار بود، لیكن وجه تمایز عملیات فاو با عملیات پیشین، به‌ویژه خیبر و بدر، عمدتاً به دلیل پیچیدگی عملیات و تامین كامل منطقه تصرف شده بود. حضور قدرتمندانه در شمال خاك كویت از ویژگیهای بارز عملیات والفجر ۸ محسوب می‌شد و همین امر اثرات تعیین كننده‌ای را به لحاظ نظامی و سیاسی در آن مقطع از جنگ برجای نهاد.
تلاش‌های اولیه عراق برای باز‌پس‌گیری فاو و لطمه زدن به موقعیت برتر سیاسی - نظامی جمهوری‌اسلامی، علی‌رغم اجرای ضدحمله‌های مكرر در طول ۷۵ روز جنگ در این جبهه، با موفقیت همراه نبود. برای همین عراق تدریجاً حضور رزمندگان اسلام در منطقه فاو را باور و تلاش برای باز‌پس‌گیری منطقه را به زمان دیگری موكول كرد.
● دفاع متحرك
پس از سقوط فاو كه موازنه سیاسی- نظامی جنگ را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد، ارتش عراق با انتخاب شیوه‌ای جدید، درصدد برآمد از لاك دفاعی بیرون آمده و شیوه هجومی اتخاذ كند.
مهم‌ترین دلایل رژیم عراق از اتخاذ چنین شیوه‌ای جبران بخشی از شكست سیاسی در فاو، خارج شدن از انفعال، به دست گرفتن ابتكار عمل، بازسازی روحی- روانی نظامیان و حل مشكل افكار عمومی و تجزیه بیشتر توان سپاه و ممانعت از انجام عملیات در آینده ارزیابی می‌شد.دفاع متحرك عراق با زمینه‌هایی كه در عقب راندن نیروهای خودی در منطقه والفجر ۹ به دست آمده بود، شكل گرفت.
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید