جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ دی ـ ۱۵ ژانویه ـ روز درخشان دیگری درتاریخ ایرانیان: احیاء حاکمیت ملی


پانزدهم ژانویه سال ۹۴۶ میلادی (۲۵ دیماه) احمد دیلمی (معزالدوله)بغداد را متصرف شد ، المستكفی بیست و دومین خلیفه عباسی را بركنار كرد و با این اقدام حكومت سراسر ایران بار دیگر در دست ایرانیان قرار گرفت و تجدید حاكمیت ملی كه مردانی چون ماكان و مرداویز از مازندران و دیلمان، بابك خرمدین از آذربایجان، سیستانی ها (ایرانیان خاوری كه امروز افغان خوانده می شوند) به ویژه صفاریان، خراسانی ها به ویژه سامانیان و ... در راهش تلاش كرده و جان باخته بودند به تحقق پیوست. علی، احمد و حسن دیلمی پسران بویه از پیروان و دستیاران مرداویز بودند كه آرزوها و اندیشه های وی را دنبال كردند.
بوئیان شیعه اثنی عشری را با ناسیونالیسم ایرانی در آمیختند تا میهن آنان ماهیتی كاملا مستقل داشته باشد ؛ درست به همان گونه كه آئین زرتشت ستون ناسیونالیسم ایرانی در دوران ساسانیان بود.
احمد از سوی برادر خود علی دیلمی مامور پس گرفتن خوزستان و تصرف بغداد بود كه به انجام هر دو ماموریت موفق شد. احمد چون شنید كه خلیفه بركنار شده از دسیسه دست بر نداشته دستور مجازات او را داد كه حكم به نابینا شدن او داده شد تا نتواند توطئه كند و این حكم كه احمد شخصا در تعیین نوع مجازات مداخله نداشت به اجرا در آمد.
تاریخ نگاران اروپایی ۱۵ ژانویه ۹۴۶ میلادی (فتح مقر خلیفه عباسی) را برای ایرانیان روزی بزرگ نوشته اند، روزی درخشان همانند روزی كه كوروش ایجاد ایران را اعلام داشت و روزی كه اشكانیان مقدونیهای اشغالگر را به مدیترانه ریختند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید