جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

منابع داروها


منابع داروها
داروها ممكن است به چهار طریق زیر تهیه شوند:
۱) منابع حیوانی:
معمولاً آن ها را از غدد و اعضای مختلف حیوانات به دست می آورند ، مانند غده ی تیروئید كه از گوسفند به دست آورده و سپس نسوج اضافی و چربی آن را جدا ساخته و خشك می نمایند و به صورت قرص در درمان نارسایی های غده ی تیروئید در اختیار بیماران قرار می دهند. هورمون انسولین مثال دیگری از این دسته می باشد. انسولین را از لوزالمعده ی حیواناتی نظیر گوسفند ، خوك و گاو به دست می آورندكه برای كنترل بیماری قند به كار می رود.
۲) منابع گیاهی:
داروهای گیاهی معمولاً از قسمت های مختلف گیاهان دارویی مانند ریشه ، پوست ، شیره ، برگ ، گل و دانه تهیه می شوند. به عنوان مثال دیژیتال گیاهی است كه برگ های آن مصرف دارویی داشته و بیش تر به صورت تنتور دیژیتال مورد استفاده قرار می گیرد. مواد مؤثره ی آن عبارتند از دیژیتالین و دیژیتوكسین كه پس از استخراج از برگ دیژیتال به صورت قرص و آمپول تهیه و مصرف می شود. روغن كرچك كه از دانه های بیدانجیل استخراج می شود به عنوان مسهل مصرف می گردد و سولفات مرفین كه از تریاك به دست می آید و جهت درمان دردهای خیلی شدید به كار می رود نمونه های دیگری از داروهای گیاهی هستند.
۳)منابع معدنی:
داروهای معدنی شامل املاح فلزات و شبه فلزات می شود كه معمولاً به صورت اسیدها و بازها و یا املاح به كار می روند ، مثال آن اسید كلریدریك رقیق شده است كه یك داروی معدنی بوده و در موارد اختلالات هضمی مربوط به كمبود ترشح اسید كلریدریك معده مصرف می شود. سولفات سدیم و سولفات منیزیم كه به عنوان ملین و یا مسهل به كار می روند نمونه های دیگری از داروهای معدنی هستند.
۴)داروهای صناعی یا سینتتیك:
از تركیبات آلی یا معدنی و یا مجموعه ای از این دو هستند كه به طور مصنوعی از تركیب كردن چند عنصر ساده یا مواد مختلف با یكدیگر در آزمایشگاه توسط شیمیست تهیه می گردند. تعداد زیادی از داروهایی كه امروزه در درمان بیماری ها به كار می روند از این دسته از داروها می باشند مانند كورتیزون ، سولفو نامیدها و داروهای ضد انعقاد.

منبع:
فرهنگ دارویی – دكتر محمدرضا توكلی صابری و دكتر محمدرضا مسحور
منبع : سازمان آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید