شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لامپ کم مصرف


لامپ کم مصرف
سهم روشنایی از كل مصرف الكتریسته خصوصاً در زمان اوج مصرف چشمگیر است به عنوان مثال در ایران حدود۳۰ درصد از كل انرژی مصرفی و حدود۴۵ تا ۵۰ درصد از مصرف پیك صرف تأمین روشنایی می‎شود. در دو دهه اخیر پس از ظهور لامپ‎های كم‎مصرف تعداد زیادی از دولت‎ها و شركت‎های تأمین‎كننده انرژی، با مشاهده فاصله قابل ملاحظه هزینه احداث تأسیسات تولید و شبكه‎های برق‎رسانی و هزینه نسبتاً كم جایگزینی لامپ‎های رشته‎ای با كم‎مصرف، ۵۰ تا ۹۶ درصد از بهای لامپ‎ها را به صورت یارانه پرداخت نموده‎اند.
با جایگزینی لامپ‎های مذكور می‎توان با هزینه احداث و تولید یك كیلووات حدود۲۶ كیلووات از ظرفیت تولید و ۱۶ كیلووات از ظرفیت شبكه توزیع برق صرفه‎جویی كرد. در كشورهای غربی با اینكه ظاهراً مشكلی برای تولید انرژی الكتریكی وجود ندارد، لامپ‎های كم‎مصرف جانشین لامپ‎های معمولی گردیده و با پیك‎سایی مناسب و در نتیجه كاهش سرمایه‎گذاری برای احداث نیروگاه‎ها سود زیادی بدست آمده است. (كاهش آلودگی محیط زیست نیز از فواید جنبی این جایگزینی است)
● فواید جایگزینی لامپ كم‎مصرف با لامپ رشته‎ای و لامپ مهتابی :
▪ انرژی مصرفی در لامپ كم‎مصرف حدود ۲۰ درصد لامپ‎های رشته‎ای است.
▪ طول عمر متوسط لامپ‎های رشته‎ای حدود ۹۰۰ ساعت و طول عمر لامپ‎های كم‎مصرف ۱۰۰۰۰ ساعت است (حدود ۱۱ برابر طول عمر لامپ‎های رشته‎ای)
▪ لامپ كم‎مصرف در مقابل تغییرات ولتاژ برق ورودی حساس نیست ( با ولتاژ ۷۰ تا ۲۵۰ ولت بدون تغییر محسوس در كیفیت نور كار می‎كند)
▪ افزایش ولتاژ در طول عمر لامپ كم‎مصرف اثر چندانی ندارد ولی در لامپ رشته‎ای باعث كم شدن طول عمر آن می‎شود.
▪ میزان نوردهی لامپ كم‎مصرف و لامپ رشته ای تقریباً برابر است.
▪ افت نوردهی لامپ كم‎مصرف در اواخر عمر به مراتب كمتر از لامپ رشته‎ای است.
▪ لامپ‎های كم‎مصرف در اثر كار گرم نمیشوند، درمقابل سرما و تغییرات درجه حرارت مقاوم بوده (تا ۳۰ درجه زیر صفر به خوبی كار می‎كند) و در اثر ریزش باران نمی‎شكند
▪ ضریب قدرت لامپ كم‎مصرف ۹۶/۰ ولی در لامپ مهتابی ۵/۰ می‎باشد.
▪ مصرف انرژی الكتریكی لامپ كم‎مصرف ۳۰ درصد كمتر از لامپ مهتابی است.
▪ عمر لامپ كم‎مصرف حدود ۵۰ درصد بیشتر از لامپ مهتابی است.
▪ لامپ كم‎مصرف نیازی به اتصالات متعدد نداشته و حجم لامپ مهتابی را ندارد.
منبع : سایت برق و الکترونیک


همچنین مشاهده کنید