جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۵ بهمن ـ ۲۵ ژانویه ـ مذاکرات سران ۴ کشور بزرگ غرب در« گوادلوپ» در باره ایران


۵ بهمن ـ ۲۵ ژانویه ـ مذاکرات سران ۴ کشور بزرگ غرب در« گوادلوپ» در باره ایران
گرچه نتیجه مذاكرات سران چهار دولت بزرگ غرب در نشست خود در ژانویه ۱۹۷۹ در جزیره دور افتاده گوادلوپ( قلمرو فرانسه ) به طور كامل انتشار نیافت ولی تا ۲۵ ژانویه تفسیرهای رسانه ها و اقداماتی كه صورت گرفت و تحولاتی كه روی داد تا حدی زیاد از چگونی مذاكرات این نشست پرده برداشت. در این مذاكرات كه در میان تدابیر امنیتی فوق العاده برگزار شده بود جیمی كارتر رئیس جمهوری آمریكا ، والری ژیسكار دستن رئیس جمهوری فرانسه ،جیمز كالاهان نخست وزیر انگلستان و هلموت اشمیت صدر اعظم وقت آلمان غربی شركت داشتند .
مبتكر این مذاكرات ظاهرا ژیسكار دستن بود كه در عین حال میزبان سران شركت كننده در مذاكرات بود و هلموت اشمیت در این مذاكرات نقش مخالف را ایفاء می كرد.
قبلا اعلام شده بود كه هدف عمده مذاكرات بررسی سیاست های غرب درقبال تحولات تازه شوروی و چین است ، اما اوضاع و انقلاب ایران موضوعی بود كه بیشتر وقت نشست گوادلوپ را گرفت . به سبب ادامه اعتصاب روزنامه ها در ایران، مردم ایران در آن زمان از جزئیات مذاكرات آگاه نشدند.كمتر از ده روز پس از این نشست ، شاه از ایران رفت و همزمان و متعاقب او عده ای دیگر. شاپور بختیار آخرین نخست وزیر نظام سلطنتی قول به انحلال ساواك ، آزادی مطبوعات و زندانیان سیاسی و تشكیل احزاب داد و گفت كه شاه سلطنت و نخست وزیر حكومت خواهد كرد .
اعتصاب روزنامه ها پایان یافت . ژنرال هایزر معاون ژنرال هیگ فرمانده نیروهای امریكا در اروپا به ایران آمد كه جزئیات ماموریت خود را در كتابش آورده است .
دستیارن سران كشورهای شركت كننده در مذاكرات گوادلوپ درهمان یكی دو هفته اول پس از این مذاكرات اشاره كردند كه در كنفرانس سران در گواد لوپ تصمیم گرفته شد كه چهار دولت باید طوری رفتار كنند كه در هر وضعیت، با كشور ایران به روابط حسنه ادامه دهند نه فرد خاصی كه حكومت می كند . از ۱۹ ژانویه بود كه تظاهرات ایرانیان شدت گرفت و تا ۲۲ بهمن ماه ( ۱۱ فوریه )كه انقلاب پیروز شد از شدت آن كاسته نشد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید