جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

مانوئل باروکو


مانوئل باروکو
مانوئل باروكو نوازنده مشهور گیتار كلاسیك (موسیقی فلامنكو) امروزه در سرتاسر جهان شناخته شده‌است.
هنر او قابل ستایش و تقدیر است و تسلط خوبی روی ساز دارد. وی دارای تبحر در آوازخواندن و سرودن شعر نیز می باشد.
او تورهای فراوانی را در سرتاسر جهان و در مراكز مختلف موسیقی اجرا می‌كند. می توان گفت كه تقریباً در تمام شهرهای مهم جهان برنامه اجرا كرده است.
علاوه بر رستیال‌های سولو، وی سال گذشته به همراه اركستر فیلارمونیك لوس‌آنجلس در هالی‌وود باول به هنرنمایی پرداخت. همچنین وی به همكاری با سمفونی كلرادو، بالتیمور رادیو فرانكفورت، فیلارسونیك آوكلند دوزلند نو نیز پرداخته است. وی دارای توركنسرت دوت باهمكاری مایل پتری و نوازنده معروف جاز ال‌دی مولا نیز بوده است. در تابستان امسال در تور موسیقی با اجرای سولو به آسیا می رود، با اجرای كوارتت به اسپانیا و با اركستر سمفونی تنزیف به آلمان و اتریش...
آثار ضبط شده مانوئل فراوان است. از میان آثار برتر او می‌توان به «icubal» اشاره كرد كه به‌عنوان اثر خلاقانه و بزرگ موسیقی نام‌گرفت. اجرای دیگر او متعلق به ژاك رودریگز، Aranjuez ، به همراه رهبر اركستر فیلارمونیا، پلاسیدو، دومینگو مورد استقبال و توجه فراوان واقع شد و اثری پر فروش و موفق گردید. آلبوم «نایلون و فولاد» برگزیده‌ای از آثار دْوِت گیتار است.
علاقه شدید مانوئل به موسیقی معاصر و گسترش و بسط رپرتوارهای گیتارش سبب شد كه او به‌همكاری با برترین استادان و آهنگسازان در عرصه موسیقی مثل تورو تاكیمیستو، روبرتو سیرا، استیون استاكی و آرو پارت بپردازد.
اجراهای وی توسط بسیاری از شبكه های معتبر تلویزیونی جهان پخش شده است مانند NHK ژاپن و یا RTVE اسپانیا و CBS آمریكا.
مانوئل باروكو نواختن گیتار را از سن ۸ سالگی آغاز كرد و در زادگاه خود سانتیاگو كوبا به عضویت كنسرواتوار استبان سالاس درآمد. وی به‌همراه خانواده خود در سال ۱۹۶۷ به ایالات متحده مهاجرت كرد و بعدها در كنسرواتوار پی‌بادی به فعالیت پرداخت.
منبع : رسانه هنر و موسیقی


همچنین مشاهده کنید