جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چطور در برابر پرتوهای آفتاب محتاطانه رفتار کنیم ؟


چطور در برابر پرتوهای آفتاب محتاطانه رفتار کنیم ؟
چطور در برابر پرتوهای آفتاب محتاطانه رفتار كنیم ؟
در فصل تابستان با اجرای تدابیر لازم از پوستتان در برابر آفتاب محافظت كنید . برنزه كردن پوست با آفتاب معادل پیری و چروك خوردگی پوست در آینده است . برنزه كردن پوست با گرفتن حمام آفتاب هر تأثیری دارد غیر از زیبایی و مانند آفتاب سوختگی ، آنرا می‌توان نشانه‌ای از آسیب‌های پوستی و عاملی برای بروز سرطان و پیری زودرس پوست در انسان دانست.
(پوستی چروكیده را در سنین جوانی تصور كنید).
برای حفظ سلامتی و زیبایی از گرفتن حمام آفتاب طرفنظر كنید و سعی كنید خود را از تابش‌های مضر آفتاب محفوظ نگه دارید. پیام‌های فراوانی دربارهٔ محافظت از پوست در برابر آسیب پرتوهای آفتاب و مضرات آن سالانه منتشر می‌شود اما تعدادی از ما با وجود همه توصیه‌های ارائه شده ، اصلاً توجهی به مراقبت از پوستمان نداریم. در حقیقت یك عدم ارتباط صحیح بین توصیه‌های ارائه شده و دانش در این زمینه و رفتار و عمل آن‌ها وجود دارد.
در برابر اشعه‌های فرابنفش UVA و UVB می‌توان از بروز سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری كرد.
بخصوص افرادی كه موهای قرمز رنگ دارند و یا صورت لك و مكی ،خال دار یا پوستی روشن دارد و به سرعت دچار آفتاب سوختگی می‌شوند و باید نسبت به مراقبت از پوستشان دقیق تر باشند زیرا این افراد در معرض خطر جدی‌تر احتمال بروز سرطان پوست یا دیگر آسیب‌های پوستی ناشی از پرتوهای آفتاب قرار دارند.
● دانستنی‌های كرم ضد آفتاب
كرم ضد آفتاب یكی از مهم‌ترین تركیبات موجود برای محافظت پوست در برابر آفتاب است . (SPF) موجود در كرمهای ضد آفتاب كه عاملی محافظتی در برابر آفتاب از پوست بدن در برابر اشعه‌های مضر UV (فرابنفش) محافظت می‌كند . ولیكن با این وجود معمولاً به درستی از ضد آفتاب استفاده نمی‌شود. مردم اشتباهاً فقط یكبار در روز از كرم مصرف می‌كنند و بطور منظم قبل از بیرون رفتن از خانه استفاده نمی‌كنند و فقط ۱/۳ تا ۱/۲ مقدار مورد نیاز از كرم را به پوست می‌مالند. همچنین به قول او مردم فكر می‌كنند با استفاده از كرم ضد آفتاب از تمام خطرات آفتاب محفوظ مانده‌اند، ولیكن ضدآفتاب باید به درستی استفاده شود تا اثرات ذكر شده روی قوطی یا تیوپ آن را، داشته باشد.
● چگونه از كرم ضد آفتاب استفاده كنیم:
در اینجا دستورالعمل‌هایی برای استفاده صحیح از كرم ضد آفتاب آمده است
▪ چگونه و كجا ؟
به مقدار زیاد از كرم روی محل‌هایی از پوست كه در معرض آفتاب است بمالید. بر طبق پیشنهاد وزارت بهداشت ، ضدآفتاب‌های سفید رنگ خامه مانند باید بعد از مالیدن بر روی صورت به رنگ سفید درآیند.
همیشه قبل از آرایش كردن ضد آفتاب را بر روی صورت بمالید و حتماً از مواد محافظتی لب با فاكتور محافظتی ۱۵ كه هر دو اینها محافظی در برابر تشعشعات مضر آفتاب هستند، استفاده كنید.
یكی از جدی‌ترین اَشكال بروز سرطان پوست از طریق لب‌ها است و می‌تواند به تمام ارگان‌ها (اندام‌ها) سرایت كند.
▪ در چه زمانی ؟
ضدآفتاب را یا ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده كنید و بعد از ۲۰ دقیقه بودن در فضای بیرون دوباره از كرم بر روی پوست بمالید . هر ۲ تا ۳ ساعت به خصوص بعد از عرق كردن یا شناكردن متناوباً از آن استفاده كنید.
▪ چه ضد آفتابی مناسب است ؟
باید همیشه به دنبال ضدآفتاب با طیف وسیع باشید . از ضدآفتابی كه در برابر UVA و UVB محافظت می‌كند، استفاده كنید . تا امروز ضدآفتاب با فاكتور محافظتی ۱۵ پیشنهاد می‌شد معمولاً امروزه SPF (‌فاكتور محافظتی در برابر آفتاب ) ۳۰ پیشنهاد می‌شود زیرا مردم به درستی از ضدآفتاب استفاده نمی‌كنند (كه این باعث كاهش اثر محافظتی می‌شود).
▪ تدابیر حفاظتی بیشتر
هر چند كرم ضدآفتاب عنصر محافظتی مهمی به شمار می‌‌آید اما نمی‌توان به عنوان یك محافظت كننده تمام و كمال در برابر آفتاب از آن نام برد.
● دیگر نكات مهم :
▪ از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت‌های ۱۱ تا ۴ بعدازظهر خودداری كنید و سعی كنید برنامه بیرون رفتنتان را به قبل یا بعد از این زمان‌ها موكول كنید.
اگر مجبورید در طول این زمان‌ها به بیرون از خانه بروید همواره در سایه حركت كنید و با لباس‌های (پوشش كامل بدن) پوشیده از بدنتان محافظت كنید . از كلاه نقاب دار و عینك آفتابی استفاده كنید .
▪ در تمام سال میزان اشعه ماورای بنفش را مدنظر داشته باشید و در زمانی كه مقدار آن بیش از ۳ است احتیاط‌های لازم را به عمل آورید. هر چه مقدار اشعه‌های ماورای بنفش آفتاب بالاتر باشد شما به میزان مراقبت بیشتری نیازمندید.
▪ از نوع وضعیت هوا آگاهی كسب كنید. حتی ۸۰ درصد اشعه‌ها UV می‌توانند از در هوای ابری به بیرون نفوذ كنند و به پوست آسیب برسانند .
همچنین آب ، اجسام جامد، برف، بازتاب كننده‌های پرتوهای آفتاب هستند و در مكان‌هایی كه با این مواد سر و كار دارید بسیار مراقب پوست خود باشید. اما شما مجبور نیستید در تمام تابستان برای مراقبت از خودتان در خانه به سر ببرید. می‌توانید با احتیاط و هوشیاری از این فصل لذت ببرید و به خاطر داشته باشید محافظت امروز شما از پوستتان، زیبایی و شادابی پوستی را در آینده برایتان به ارمغان می‌آورد.
منبع : شمیم


همچنین مشاهده کنید