پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مگا سونامی چیست ؟


مگا سونامی چیست ؟
مگا سونامی مدتهاست به موضوع اصلی مطالعات و تحقیقات بسیاری از دانشمندان كشورهای گوناگون جهان تبدیل شده است و بی شك پس از سونامی بزرگ شرق آسیا نیز توجه دانشمندان بیشتری به این مسئله جلب خواهد شد.
در مجموعه جزایر قناری (Canary Islands) واقع در شمال آفریقا در جزیره ای به نام (La Palma)، صخره های غول پیكری با وزن پانصد میلیون تن در آستانه سقوط به درون اقیانوس قرار دارند. سقوط این صخره ها معادل پنج هزار تریلیون ژول انرژی آزاد خواهد كرد. بر اساس محاسبات دانشمندان این میزان انرژی موجی حیرت انگیز به ارتفاع ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ متر را پدید خواهد آورد كه با سرعت ۱۵۰۰ كیلومتر در ساعت به حركت در خواهد آمد. مطابق محاسبات دقیق صورت گرفته، جهت حركت این موج مستقیماً به سمت سواحل شرقی ایالات متحده خواهد بود.
امواج حاشیه ای حاصل از این پدیده خسارات جبران ناپذیری را برای كشورهای انگلیس، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و شمال آفریقا بجای خواهد گذاشت اما همانگونه كه اشاره شد خطر اصلی این موج عظیم متوجه آمریكا خواهد بود. موج عظیم حاصل از این مگاسونامی پس از چند ساعت با طی كردن اقیانوس اطلس در حالی كه ارتفاع آن به پنجاه متر كاهش یافته است با سرعتی غیر قابل تصور به سواحل آمریكا برخورد خواهد كرد و بیش از ۳۰كیلومتر در خاك آن كشور پیشروی خواهد كرد. این موج در مسیر حركت خود اثری از حیات باقی نخواهد گذاشت و در كمتر از چند دقیقه زندگی دهها میلیون نفر را خاتمه خواهد داد. دانشمندان پیش بینی كرده اند كه هیچ اثری از سازه های بشری كه در مسیر هجوم موج واقع باشند باقی نخواهد ماند.
مگاسونامی جزیره لاپالما، رخدادی است كه زمین شناسان مدتهاست انتظار آن را می كشند اما نه آنها و نه سایر دانشمندان نتوانسته اند زمان دقیق آن را پیش بینی كنند. اگر چه آنها اعلام كرده اند كه در اصل وقوع این حادثه هیچ شكی ندارند اما در عین حال نیز گفته اند كه قادر به تشخیص تاریخ سقوط صخره ها نیستند و روز موعود ممكن است همین فردا باشد یا شاید هم صدها سال یا هزاران سال دیگر.
این صخره ها برای سقوط تنها نیازمند چند زمین لرزه یا فوران آتشفشانی هستند كه سالهاست با سكوتی مرموز و مرگبار در جوارشان ایستاده است و برای آغاز فوران لحظه شماری می كند. اگر بغض فروخورده این كوه آتشفشانی بشكند بزرگترین فاجعه انسانی تاریخ رخ خواهد داد
منبع : آموزش و پرورش استان خراسان


همچنین مشاهده کنید