جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

قرآن وکتاب مقدس، درون مایه های مشترک


قرآن وکتاب مقدس، درون مایه های مشترک
قرآن و كتاب مقدس، درون مایه های مشترك اثر دنیز ماسون با ترجمه فاطمه سادات تهامی در دو جلد و شمارگان ۳۵۰۰ نسخه منتشر شد.
آگاهی عمیق از روایت ها و قرائت های مختلف در قلمرو فرهنگ و علوم اسلامی ووقوف بر نقاط مثبت آنها در نزدیك تر شدن به واقعیت و شناخت صحیح اسلام نقش به سزایی دارد.
ترجمه و نقد آثار برجسته اندیشمندان، اسلام شناسان و قرآن پژوهان جهان عرب و دنیای غرب كه طی چند دهه اخیر به زبان های عربی،انگلیسی، آلمانی و فرانسه در زمینه تاریخ و علوم قرآن، تاریخ اسلامی و سیره پیامبر (ص)، عرفان اسلامی، اخلاق و معنویت، فلسفه و كلام اسلامی منتشر شده است گامی در راستای شناسایی و معرفی این وجوه از اسلام به غرب است.
خانم دنیز ماسون، مولف كتاب «قرآن وكتاب مقدس، درون مایه های مشترك» تمام عمر خود را در راه مطالعه زبان و ادبیات عرب و پژوهش برای تحقیق در باب قرآن و نیز جست وجوی اشتراك و افتراق آن با كتاب مقدس و دیگر متون یهودی و مسیحی گذارده است.
كتاب وی در قالب دفترهای پنج گانه خود به خوبی به دور از هرگونه حب وبغض به مقایسه بین آموزه های یهودی،مسیحی و اسلامی در باب توحید، نبوت و معاد وموضوعات فرعی آنها می پردازد و موارد مشترك و اختلافی آنها را نشان می دهد.
فصول این دفتر به ترتیب عبارتند از: صفحات خدا، آفرینش، وحی، قرآن، زندگی بازپسین.
مولف دربخشی از كتاب آورده است: « از آنجا كه قرآن در رده وحی توحیدی جای دارد، ارزیابی آنها تنها در پرتو نصوص كتاب مقدس وحتی مقایسه آن با آموزه كلیسایی عصر نزول قرآن وبرخی از نوشتارهای خاخام های یهودی مجاز است چرا كه تنها قرآن را باید با متون الهی مقایسه كرد و این كار می تواند گسترش وجامعیت و اكملیت قرآن را نیز نشان دهد.»
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید