سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مگان موریس (Meghan Morris)


مگان موریس (Meghan Morris)
مگان موریس (Meghan Morris) فمینیست و منتقد ادبی متولد سال ۱۹۵۰ است. موریس مشهورترین منتقد ادبی فمینیست استرالیاست و تمرکز نوشته های او بر سیاست های فرهنگی فمینیستی است.
وی سهم بسزایی در پیشرفت جهانی پسا رشته مطالعات فرهنگی و همچنین من باب مثال انتشار آثاری در باب روشنفکران، مارکسیسم، عکاسی، سینمای عامه پسند و تحلیل پست مدرنیسم از ژان بودریا و دیوید هاروی، فردریک جیمسون، ژان فرانسوا لیوتار، قدرت، مراکز خرید و توریسم دارد.
موریس در بسیاری موارد پست مدرنی ناراضی است که تعهداتش به فمینیسم او را به مباحث پست مدرنیستی هدایت می کند. با اینکه او منتقد تحلیل های پست مدرنیستی به سبب گذر ساده شان از کنار مسائل است، با این حال خود واقف است که پست مدرنیسم تنها جایگاهی است که بحث های جاری فرهنگی و سیاسی در آن مطرح می شوند و علاوه بر آن او کاملاً آگاه است که پست مدرنیسم حوزه های بحث (debate) را تغییر داده و سیاست های فرهنگی سابق را کاملاً بی اثر نموده است. در نتیجه، با اینکه او، خود آثارش را پست مدرنیستی نمی داند، یقیناً آثارش از سوی سایرین متعلق به حوزه و بحث پست مدرنیسم است.
نقش عمده او در این بحث با تمرکز او بر ارتباط میان پست مدرنیسم با فمینیسم است. او منتقد آن نحله متناقض فکری است که از یک سو مدعی است مباحث پست مدرنیستی بدون تاثیر سیاست های فرهنگی فمینیستی غیرقابل تصور بودند، با این حال از سوی دیگر سهم فمینیسم و مشارکتش در این حوزه را بسیار اندک و ناچیز می کند.
او می گوید ممکن است بهترین واکنش، پذیرش یک پارانویا (بدگمانی) خودخواهانه و گذاشتن فرض بر این است که جماعت (پانتئون) مردانه پست مدرنیسم در حال طی کردن دوران زوال خدایان - آخرین حقه جهان مردسالار است که در جست وجوی قدرت برای تثبیت معانی و جلوگیری از زوال و انحطاط خود است. اما با وجود این کج خیالی، از خود راضی بودن، یا هر چیز دیگر او می پرسد؛ «آیا زنان باید همچنان از مردان درخواست کنند تا آثارشان را بخوانند؟»

The Routledge Companion to Postmodernism, by stuart sim , p.۳۲۱
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید