پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

قلب ورزشکاران مسن نیازمند توجه بیشتر


قلب ورزشکاران مسن نیازمند توجه بیشتر
مرگ‌های ناگهانی در ورزشكاران معمولا به علت بیماری‌های قلبی- عروقی كه قبلا شناخته نشده است به وجود می‌آید. این موضوع سبب شده تا طرح‌ها و برنامه‌های متعددی دردنیا برای غربالگری ورزشكاران پیشنهاد شود.
در یكی دو دهه گذشته رویكرد به ورزش پیشكسوتان به ویژه در سطح حرفه‌ای و انجام مسابقات رسمی افزایش یافته، ضمن اینكه راهكارهای موجود و دستورالعمل‌های رایج برای معاینات پیش از ورزش با توجه به محدوده سنی جوانان و بالغان طراحی شده است. این در شرایطی است كه باید آزمایش‌های پزشكی و ورزشی متناسب با سنین متفاوت و رشته‌های ورزشی گوناگون انجام شود. پژوهشگران مركز تحقیقات پزشكی ورزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران در تحقیقات اخیر خود پس از بررسی جمعی از ورزشكاران رشته كشتی به این نتیجه رسیدند كه همواره معاینه سیستم قلب و عروق (گرفتن شرح حال) پایه بررسی‌های پزشكی ورزشكاران به ویژه ورزشكاران قدیمی است.
براساس بررسی‌های انجام شده، مرگ ناگهانی در ورزشكاران از یك مورد در ۱۰۰ هزار ورزشكار حرفه‌ای تا یك مورد در ۳۰۰ هزار ورزشكار غیر حرفه‌ای گزارش شده است. بررسی‌های دیگر بیانگر آن است كه در میان ورزشكاران مسن‌تر، شیوع مرگ ناگهانی به علت بیماری‌ قلبی- عروقی بیشتر از ورزشكاران جوان‌تر می‌باشد.
پژوهشگران مركز تحقیقات پزشكی ورزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران معتقدند غربالگری با شرح حال و معاینه بالینی به تنهایی و بدون آزمایش‌های غیرتهاجمی، برای تضمین شناسایی ناهنجاری‌های قلبی عروقی كافی نیست.
اضافه كردن تست‌های تشخیصی غیرتهاجمی همانند اكوكاردیوگرافی در ورزشكاران جوان به طور واضح احتمال یافتن برخی از اختلالات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد اما از سوی دیگر احتمال وجود نتایج مثبت و منفی كاذب به صورت بالقوه حین انجام اكو كه به صورت دو بعدی انجام می‌شود، یكی از محدودیت‌هایی است كه بهره‌گیری از نوار قلب )ECG( همراه یا به جای اكوكاردیوگرافی در فعالیت‌های تشخیصی و غربالگری برای ورزشكاران را ضروری می‌سازد. پژوهشگران معتقدند استفاده از نوار قلب نسبت به شرح حال گرفتن و معاینه فیزیكی، حساس‌تر و اختصاصی‌تر است.
از سوی دیگر كالج پزشكی ورزشی آمریكا )ACSM( انجام تست ورزشی را برای كلیه ورزشكاران مرد با سن بیش از ۴۰ سال و ورزشكاران زن با سن بیش از ۵۰ سال و تمامی كسانی كه عوامل خطرساز بیماری‌های قلبی را دارند، توصیه كرده است. پژوهشگران مركز تحقیقات پزشكی ورزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران كه روی بیش از ۶۰ ورزشكار كشتی‌گیر درخصوص غربالگری بیماری‌های قلب و عروق قبل از شركت در مسابقات ورزشی تحقیق كرده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند كه تست‌های غیرتهاجمی قلب از قبیل نوار قلب و تست ورزش باید به صورت همیشگی در مردان بالاتر از ۴۰ سال و در زنان بالاتر از ۵۰ سال كه می‌خواهند یك باره فعالیت شدید ورزشی را شروع كنند، برای یافتن بیماری‌های مخفی عروق خون‌رسان قلب به طور جدی و پیش از انجام ورزش‌های شدید و مسابقات به طور دقیق صورت گیرد.

رضا حسین مردی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید