پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

این تیترهای خوش خط و خال


این تیترهای خوش خط و خال
شما چقدر به نوشته‌ها و مقالات مجلات اعتماد دارید. آیا با خواندن هر مطلبی در هر هر روزنامه و مجله تحت تاثیر قرار می‌گیرید؟ یا نه سعی می‌كنید با استناد مطلبی را بپذیرید و یا حداقل در مورد صحت موضوع تحقیق كنید؟ و یا اینكه حداقل از یك مجله معتبر مطلبی را می‌پذیرید؟
تحقیقات جدید محققان دانشگاه مینه سوتا نشان می‌دهد بسیاری از اختلالات غذا خوردن در دختران به دلیل خواندن مقالات مجلات است.
محققان معتقدند تیترهای وسوسه‌انگیز مقالات در برخی از مجلات تغذیه‌ای از جمله‌ ‌اینكه <بدنی كه دوست دارید داشته‌ باشید> یا <وزن رویایی خود را به‌دست بیاورید> كه‌ ‌با وعده‌های دلچسب، دختران نوجوان را اغوا می‌كنند، برای سلامت دختران خطرناك است.
دخترانی كه مدام مجلات و مقالاتی در مورد رژیم گرفتن و كاهش وزن می‌خوانند، در ۵ سال آینده بیشتر دچار اختلالات خوردن می‌شوند.
این قبیل مقالات درباره رژیم غذایی و كاهش‌ ‌وزن كه اغلب مورد توجه و علاقه دختران جوان و نوجوان است، می‌توانند در آینده‌ ‌تاثیرات خطرناكی بر روی سلامت دختران داشته باشند.
بر اساس این مطالعات، رسانه‌های جمعی و مطبوعات نقش مهمی در رژیم گرفتن و كاهش وزن دختران دارند. دختران نوجوانی كه مشترك چنین مجلاتی می‌شوند بیشتر رژیم می‌گیرند، علایم بیماری لیمیایا یا پرخوری عصبی و عدم احساس نارضایتی در مورد بدن در آنها بیشتر است.
در یك تحقیق دانشمندان با مطالعه ۲ هزار و ۵۱۶ دانش‌آموز دختر دبیرستانی و ارزیابی قد وزن آنها و بررسی آنها به مدت ۵ سال بعد دریافتند كه رفتارهای كنترل وزن مانند ناشتا ماندن، فرار از خوردن صبحانه و وعده‌های غذایی و احتمال تلاش برای كاهش وزن از راه نخوردن غذا، سیگار كشیدن در این دختران بیشتر است. همچنین قداماتی از جمله مصرف داروهای تهوع‌آور و نیز مسهل سه برابر بیشتر از دخترانی است‌ ‌كه این متون را نمی‌خوانند.
جالب است كه بدانیم چنین رفتارهای تغذیه‌ای در پسرانی كه این مقالات را می‌خوانند وجود ندارد.‌
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید