شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مواضع و تاکتیک های مدافعین (بک ها)


مواضع و تاکتیک های مدافعین (بک ها)
وظیفه مدافعین کنترل مهاجمین تیم مخالف می باشد . مدافعین اصولا بسیار تنومند بوده و از اندام بسیار قوی برخوردار هستند . آنها باید بتوانند مهاجمین تیز پا و با هوش را چه از راه هوا (سر زدن و پاس های هوایی) و چه از راه زمین (دریبلینگ و پاس های زمینی) کاملا کنترل نمایند. مدافعین خوب و جایگیری در مواقع زیادی دروازه بان خود را از لحاظ حتمی گل نجات داده اند .
وظیفه مدافعین کناری ، از کار انداختن و خنثی نمودن فوروارد های گوشه زمین (گوش راست و گوش چپ) است که اگر این دو مهاجم گوش (گوش راست و گوش چپ) مهار بشوند موتور حمله تیم مخالف تقریبا کند و سپس از کار می افتد . بازیکن خط دفاعی ، خود را همیشه باید بین توپ و دروازه قرار بدهد .
مدافعین همچنین باید در سر زدن ، از مهارت و تکنیک خاصی برخوردار باشند . زیرا سر زدن ۵۰ درصد از گل مسئولیت مدافع را نسبت به تیم خود تشکیل می دهد .
● ضربه های آزاد
به هنگام شلیک ضربه های آزاد مدافعین ، مسئولیت خطیری را به عهده دارند و بعد از تشکیل دادن دیوار دفاعی باید با دروازه بان هماهنگی لازم را ایجاد نمایند . به این صورت که نیمی از دروازه به وسیله دیوار دفاعی محافظت می شود و نیم دیگر آن به وسیله دروازه بان کنترل می گردد.
● خط میانی
مسئولیتی که هافبک ها در زمین دارند ، قلب انسان در بدن دارد . این مهره ارزنده کارهای هماهنگ کننده تیم را در اختیار دارد . قطع نمودن پاس های کوتاه و بلند بازیکنان تیم مخالف ، هماهنگی بین خط دفاع و خط حمله ، تنظیم موتور و سرعت تیم ، توپ پخش کردن به فوروارد ها و مدافعین ، طرح ریزی حمله و آغاز کردن به آن و .... .
تیم های بزرگ به واسطه داشتن هافبک های (خط میانی) کامل و بدون نقص ، موجودیت برتری خود را به تیم های دیگر به اثبات رسانیده اند .
هافبک ف هنگام حمله یک فوروارد به تمام عیار و ریز نقش در هنگام دفاع ، یک مدافع توپ گیر و پر تکنیک است .
منبع : شبکه رشد


همچنین مشاهده کنید