شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۵ بهمن ـ ۴ فوریه ـ پایان ماموریت حساس یک ماهه ژنرال هایزر در تهران و کتابی که درباره این ماموریت نوشت


۱۵ بهمن ـ ۴ فوریه ـ پایان ماموریت حساس یک ماهه ژنرال هایزر در تهران و کتابی که درباره این ماموریت نوشت
ژنرال هوایی « رابرت ای. هایزرRobert E. Huyser » فرستاده كارتر به تهران در جریان انقلاب ۱۳۵۷ چهارم فوریه ۱۹۷۹ ایران را ترك و عازم واشنگتن شد تا گزارش ماموریت خود را در جلسه كابینه دولت آمریكا مطرح سازد.
وی در باره این ماموریت حساس كه در تغییر مسیر تاریخ ایران موثر افتاد كتابی تحت عنوان « ماموریت تهران » تالیف كرده است كه در سال ۱۹۸۶ به توزیع داده شد. در این كتاب ۳۰۶ صفحه ای، ژنرال هایزر به صورت گزارش روزانه ، جزئیات ماموریت خود در تهران و چگونگی مذاكراتش را با ژنرالهای ایرانی از چهارم ژانویه ۱۹۷۹ تا چهارم فوریه و سپس شرح ملاقات خود با كارتر و جزئیات امر تا پایان ۱۱ فوریه (به مدت ۳۹ روز ) را افشاء كرده است ( سعی خواهد شد كه خلاصه ای از كتاب ژنرال هایزر را به همان صورت گزارش روزانه كه اتفاق افتاده است و گوشه ای از تاریخ معاصر ایران را منعكس می كند در این سایت درج كنیم ).
ژنرال هایزر كه در زمان ماموریت تهران معاون ژنرال هیگ فرمانده نیروهای امریكا در اروپا بود اول ژوئیه ۱۹۸۱ بازنشسته شد و ۲۲ سپتامبر ۱۹۹۷ در ۷۳ سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. با وجود این كه هایزر بدون اطلاع ژنرال هیگ به ماموریت تهران اعزام شده بود، ژنرال هیگ ( از حزب جمهوریخواه ) كه بعدا وزیرامور خارجه دولت ریگان شد بر كتاب او مقدمه نوشته است.
«راجر موریس» در صفحات۳۶۹ و ۳۷۰ كتاب خود تحت عنوان « هیگ » به ماموریت هایزر اشاره كرده و نوشته است كه سیاست مبهم كارتر و ترس و تردید او از جهت گیری قاطع در قبال اوضاع نا آرام ایران به پایان یافتن كار شاه سرعت بخشید. طبق نوشته راجر موریس، ژنرال هیگ به كارتر پیشنهاد كرده بود كه ژنرالهای شاه را تشویق به كودتا كند كه كارتر( از حزب دمكرات ) ترتیب اثر نداده بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید