شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۱۸ بهمن ـ ۷ فوریه ـ خواستهای آمرانه رایس وزیر امور خارجه آمریکا از لاوروف وزیر امور خارجه روسیه


۱۸ بهمن ـ ۷ فوریه ـ خواستهای آمرانه رایس وزیر امور خارجه آمریکا از لاوروف وزیر امور خارجه روسیه
خواستهای كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در ملاقات ششم فوریه ۲۰۰۵ در آنكارا از سوی برخی از رسانه ها «آمرانه» تلقی شده است. لاوروف برای دیدار رایس به آنكارا رفته بود.
رایس در ملاقات آنكارا به لاورف گفته بود: ادامه سركوب ناراضیان و منتقدان در روسیه، مناسبات واشنگتن با مسكو را دشوارتر خواهد ساخت. رایس افزوده بود: گامهای تازه روسیه در تصاحب تلویزیون مستقل این كشور و كمپانی نفتی یوكوس از صاحبانشان و به زندان افكندن و یا فراری دادن آنان و همچنین محدود ساختن اختیارات فرمانداران مناطق روسیه مانع از روابط تمام عیار و عمیق دو كشور شده است. با وجود این، ما (آمریكا) هنوز در صدد نیستیم كه روسیه را ایزوله كنیم.
رایس همچنین خطاب به لاوروف كه در سابق یك مامور امنیتی شوروی بود گفته بود: دخالتهای روسیه در انتخابات گرجستان و اوكراین كه هر دو تلاش برای مسكو بی نتیجه بود دولت آمریكا را نسبت به نیت روسیه مشكوك و مایوس ساخته است. روسیه كه در عملیات نظامی آمریكا در افغانستان به ما كمك كرد و در عراق سدی ایجاد نكرد و باعث قدردانی ما شد اینك در راهی قدم بر می دارد كه مطابق خواست ما و به سود روسیه نیست و ....
نظر عموم رسانه هایی كه این خواستهای آمرانه را تفسیر كرده بودند این بوده است كه روسیه از آن همه امتیازی كه در ۱۵ سال گذشته داد و حتی حاضر به تجزیه خود شد تا كنون سودی نبرده و كوچكترین امتیازی به دست نیاورده و از جمله نتوانسته است وارد سازمان تجارت بین المللی شود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید