پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نکته‌های مفید خانه‌داری


گاهی برای حل مشکلات خانه‌داری، راه‌حل‌های چنان ساده یا حتی عجیب وجود دارد که انسان به شگفت می‌آید. همچنان‌که پیش از پیدایش مواد و شوینده‌های رنگارنگ‌ کنونی، مادربزرگ‌های ما راه‌حل‌های خوبی داشتند که هنوز به کار می‌آیند از این پس تعدادی از نکات خانه‌داری را مرور می‌کنیم.
- جای پای صندلی‌ها
پایه‌های صندلی، مبل و میز روی فرش جا می‌گذارند. برای از بین بردن چنین فرورفتگی‌هائی، ابتدا برای پنج دقیقه تکه‌ای یخ روی حفره ایجاد شده بگذارید، سپس با دست کمی روی آن را صاف کنید. به‌طور کلی برای جلوگیری از پیدایش چنین حفره‌هائی می‌توانند تکه‌ای نمد یا موکت به اندازه کف پایه صندلی، میز یا مبل ببرید و به آنها بچسبانید.
اگر می‌خواهید اثری را که پایه‌های مبل بر روی فرش از خود باقی گذاشته‌‌اند، از بین ببرید کافی است پارچه‌ای را خیس کرده و بر روی محل مورد نظر قرار دهید و روی آن را اتو بکشید. سپس یک برس مخصوص یا مسواک غیرقابل استفاده را بر روی پرزهای فرش بکشید تا به‌ حالت اولیه خود برگرداند.
-عکس برگردان مزاحم
اگر برچسب یا عکس‌برگردانی به شیشه یا در اتاق چسبیده است و به‌ هیچ طریقی نتوانسته‌اید آن را پاک کنید. راه حل پیشنهادی ما را به‌کار برید:
راه اول: برای پاک‌کردن برچسب می‌توانید پارچه‌ای را به روغن بچه یا روغن زیتون آغشته کنید و چندین بار روی آن بکشید تا برچسب روغن را به‌خود بگیرد و جدا شود.
راه دوم: از یک اسفنج خیس کمک بگیرید و چندین بار روی برچسب را مرطوب کنید، سپس پارچه خشکی را روی آن بکشید.
- مورچه‌ها
اگر درون کمدها مورچه پیدا شده، یک دسته جعفری تازه برای فرار دادن آنها معجزه می‌کند. نصف لیمو ترش تازه هم اثر خوبی دارد. راه دیگر این‌که مقداری گرد فلفل سیاه زیر فرش‌ها یا داخل کمد در خط سیر مورچه‌ها بریزید، دیگر مورچه‌ها مزاحم نخواهند شد.
- اشک شمع
برای جلوگیری از ریزش اشک شمع، می‌توان پیش از استفاده به مدت چند ساعت شمع را در فریزر گذاشت، یا مقداری حالت‌دهنده مو به آن اسپری کرد. به این ترتیب هم اشک شمع نمی‌ریزد و هم شمع مدت بیشتری عمر می‌کند.
- گل‌های ماندگار
هر خانم خانه دوست دارد که روی میز اتاق نشمین گل‌های تازه و چشم ‌نواز قرار دهد اما باید هر روز به گل رسیدگی کرد تا زیبا باقی بماند. برای این‌کار، علاوه بر تعویض همه روزه آب گلدان، اگر قرص آسپرینی را حل کرده و به آب آن اضافه کنیم، گل‌ها پایدارتر می‌شوند.
برخی از خانم‌ها ترجیح می‌‌دهند که به‌جای گل‌های تازه از گل‌های مصنوعی استفاده کنند تا دیگر به دردسر تعویض آب گلدان و رسیدگی هر روزه را نداشته باشند. برای این دسته از کدبانوها هم نکته‌ای را بازگو می‌کنیم. برای تمیز کردن گل‌های مصنوعی آنها را درون یک کیسه کاغذی که داخل آن نمک ریخته‌ای قرار دهید و خوب تکان دهید. گل‌ها دوباره تمیز و تازه خواهند شد.
- تمیز کردن تخم‌مرغ شکسته
برای این‌که تخم مرغ شکسته را ساده‌تر پاک کنید، بهتر است در محل مقداری نمک بپاشید، سفید تخم‌مرغ بلافاصله جمع می‌شود.
- برای از بین بردن بو
گاهی فضای منزل از بوهای آزاردهنده پر می‌شود. دو راه برای از بین بردن این بوها وجود دارد. مقداری سرکه را درون ظرفی روی حرارت زیاد بگذارید و بجوشانید تا تبخیر شود، یا این‌که سه قاشق چایخوری سیر له شده را در دو فنجان آب بریزید و یک ربع ساعت بجوشانید.
اگر می‌خواهید فضای آشپزخانه یا خانه عطرآگین شود کافی است کمی دارچین را در تابه بریزید و روی حرارت یا در فر بگذارید. پس از زمانی کوتاه بوی خوش همه‌جا را فرا خواهد گرفت.
راه دیگر این است که دستمال نخی را به عطر یا لوسیونی که دوست دارید آغشته کنید و به حباب‌ لامپ آشپزخانه، حمام یا اتاق‌ها بکشید، با روشن شدن چراغ و گرم شدن حباب آن بوی خوش همه جا را پر می‌کند.
بوی ماهی را با استفاده از نمک مالیدن آن به دست‌ها از بین ببرید.
بوی نفت را نیز می‌‌توان با مالیدن روغن جامد از دست‌ها زدود.
- فرش
بهتر است پیش از شستن، فرش‌ها جارو شوند تا گرد و خاک آنها گرفته شود.
کمی سرکه به محلول پاک‌کننده فرش اضافه کنید تا بوی نامطبوع را از بین ببرید.
نشاسته ذرت برای تمیز کردن قالیچه‌ها معجزه می‌کند. نشاسته‌ را روی قالیچه بپاشید، بگذارید سی دقیقه بماند و سپس با جارو برقی آن را تمیز کنید.
جوش شیرین مصارف متعددی دارد، از جمله این که یک ”بوبر“ ارزان قیمت است، می‌توانید آن را روی فرش یا قالیچه بپاشید و پس از پانزده دقیقه جارو کنید. برای بوهای قوی‌تر، مدت ماندن جوش شیرین را به یک شب برسانید.


همچنین مشاهده کنید