جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۲۳ بهمن ـ ۱۲ فوریه ـ سالروز درگذشت امیر تیمور


امیر تیمور گوركان كه سه بار به ایران لشكر كشید ۱۲ فوریه سال ۱۴۰۵ میلادی در كزاخستان امروز ( در ایران؛ اصطلاحا قزاقستان نوشته می شود ) در ۶۹ سالگی درگذشت و پیكر او را به سمرقند منتقل و در آرامگاهی كه خود وی ساخته بود دفن كردند. . تیمور درجریان لشكركشی به چین بود كه بیمارشد و درگذشت . او یك مغول تبار از ایل« بارلاس » بود كه در « كش » كه امروز شهر سبز خوانده می شود، در جنوب سمرقند ، به دنیا آمده بود. حملات نظامی تیمور را به زبان تاتاری « یورش » نوشته اند. قلمرو تیمور ازهند تا قفقاز و از مرز غربی مغولستان تا دمشق وسعت داشت كه پس از مرگ او دیری نپایید.
تیمور در یكی ازلشكر كشی هایش به ایران، شهر اصفهان را ویران و در این شهر از كله مقتولان مناره ساخت. با وجود این ، ابن خلدون از او به عنوان مردی ادیب پرور و علاقمند به اصحاب فكر و دانش و مشوق هنر ، معماری و مهندسی یاد كرده است . مورخان نظامی نوشته اند كه تیمور نبردها را عمدتا با جنگ روانی و تبلیغ قبلی در مهارت و شجاعت سربازان و سلاحهای برتر آنان می برد . او ناچار به این كار بود ، زیرا كه به حد كافی سرباز نداشت و خشونت های او هم عمدتا به همین دلیل بود. با این كه ازبكها از قوم دیگری هستند و از منطقه اورال آمده اند ، امیر تیمور را موسس ازبكستان می دانند.
مورخان روس سالروز مرگ تیمور را ۱۸ فوریه نوشته اند كه نتیجه تفاوت تقویم های قدیمی میلادی است . جهان غرب به اقتباس از مورخان ایرانی امیر تیمور را تیمور لنگ
( تیمور لین) می نویسد. « فارسی» زبان مكاتبات رسمی تیمور ، سازمانهای دولتی و موسسات فرهنگی اش بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید