پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کلسیت Calcite


کلسیت Calcite
▪ سختی :
۳
▪ سیستم :
هگزاگونال
▪ رنگ :
سفید تا بی‌رنگ
▪ فرمول شیمیایی :
CaCo۳
▪ واكنش با اسید :
در اسیدكلریدریك رقیق می جوشد.
این كانی با فرمول شیمیایی CaCo۳ و در سیستم هگزاگونال متبلور می‌شود نام دیگر ?كالك اسپات? است. كانی كلسیت عموماً به صورت توده‌های بلوری دانه‌ریز تا درشت و توده‌های متراكم و همچنین به صورت استلاكتیتی تجمع می یابد. به رنگهای بی‌رنگ یا سفید شیری و گاهی هم به رنگ زرد، خاكستری و گلی و سرخ و قهوه ای تا سیاه دیده می شود. دارای جلای شیشه‌ای می‌باشد. بسیار شكننده است و سختی ۳ دارد بر اثر Hcl به خوبی قابل شناسایی است و تولید گازCo۲ می‌كند. كلسیت‌های آلی موجود در قسمتهای سخت بدن موجودات زنده در حدود صددرصد مولكولMgo دارند.
● خواص تشخیص:
این كانی غیرقابل اشتعال است. قطعات آن به راحتی در اسیدكلریدریك رقیق می‌جوشد. می‌توان آن را با سختی مشخص (۳) رخ و رنگ روشن و جلای شیشه‌ای تشخیص داد. آهك به شعله رنگ نارنجی می‌دهد.
● پیدایش:
به عنوان كانیهای سازنده سنگها گسترش زیادی دارد. به مقدار زیاد در سنگهای رسوبی یافت می‌شود و كانی غالب و عمده در سنگ آهكها است.
بخش عمده سنگهای آهكی به صورت لایه‌های ضخیمی در كف دریاها تشكیل می شود. كه از تجمع مواد آهكی موجود در پوسته و استخوان جانوران دریایی حاصل شده است. بخش كمی از آنها از ته‌نشینی كربنات كلسیم حاصل می‌شود در غارها آبهایی كه كربنات كلسیم محلول را در خود دارند به صورت استلاكتیتی‌ها و استالاگمیتها و به وصورت پوشش بر جا می‌مانند. در اطراف چشمه‌های آب گرم و آب سرد آهكی نیز تشكیل می شود.
● كاربرد:
مهمترین كاربرد در تولید سیمان و تولید آهك برای ساروج است. آهك یك ماده خام است كه وقتی تا دمای ۹۰۰ درجه حرارت داده می‌شود مطابق فرمول زیر به آهك زنده تبدیل می‌گردد.
Cao+Co۳ CaCo۳ و در تهیه سیمان پرتلند به عنوان سفیدكننده كاربرد زیادی دارد مقدار زیادی از آهك به عنوان كمك ذوب كانی به كار می‌روند به عنوان اجزای بتون و یا آسفالت جاده به كار می‌رود. سنگ آهك دانه‌ریز برای چاپ سنگی به كار می‌رود، به عنوان سنگ‌نما، سنگ زمینی در نمای ساختمانها به كار می‌رود. اسپات اسلیند برای ساختن وسایل مختلف نوری به كار می‌رود.
● علت نامگذاری آن :
از واژه لاتین به معنی آهك گداخته گرفته شده است.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید