جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دولومیت


دولومیت
▪ فرمول :
CaMg(Co۳)۲
▪ سیستم :
هگزاگونال
▪ واكنش با اسید :
در اسید كلریدریك گرم می‌جوشد.
● رنگ :
ته رنگ صورتی گوشتی، گاهی سفید، خاكستری، سبز، قهوه‌ای یا سیاه و بی‌رنگ است.
دارای فرمول شیمیایی CaMg(Co۳)۲ در سیستم هگزاگونال متبلور می‌شود ساختمان آن شبیه كلسیت است. همچنین نام نوعی سنگ رسوبی است كه بیشتر از ۵۰ درصد كانی كلسیت و دولومیت دارد بطوریكه درصد دولومیت آن از كلسیت بیشتر می‌باشد. از انواع معروف آن دولومیت زین‌اسبی (saddle) است.
● خواص تشخیص:
غیرقابل گداختن است. قطعات بزرگ آن در اسید كلریدریك رقیق به‌آرامی خورده می‌شود ولی در اسید كلریدریك گرم می‌جوشد دولومیت پودر شده در اسیدكلریدریك سرد به راحتی حل می‌شود. نوع كریستالین دولومیت با داشتن سطوح خمیده و رنگ صورتی گوشتی قابل تشخیص است.
● پیدایش :
كانی دولومیت در بیشتر نقاط دنیا یافت می‌شود. بخصوص به صورت لایه‌های رسوبی یا اینكه به صورت مرمر دولومیتی در سنگهای دگرگونی و از جایگزینی مقداری منیزیم به جای كلسیم در آهكهای اولیه دولومیت به صورت ثانویه ایجاد می‌شود. در رگه‌های هیدروترمال به خصوص در رگه‌های سرب و رویی كه سنگهای آهكی را قطع كرده‌اند دیده می‌شود.
● كاربرد :
از سنگ خرده شده آن را برای اجزاء سیمان، سنگ ریزسازی جاده و راه‌آهن و ......... به عنوان كمك ذوب در ذوب، تصفیه آهن و سایر فلزات، به عنوان خنثی‌گر اسیدیته خاك و بهبود گیاهان در زمینهای كشاورزی، به عنوان منبع تهیه آهك‌، به عنوان سنگ ساختمانی، عایقهای نسوز در مبدل‌هایی كه در تولید استیلهای قلیایی كاربرد دارند بكار می‌رود.
● علت نامگذاری:
به افتخار شیمیدان معروف آلمانی دولومی نامگذاری شده است.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید