جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گوگرد Sul Fur


گوگرد  Sul Fur
▪ فرمول شیمیایی :
ٍS
▪ سیستم تبلور :
ارتورومبیك
▪ رنگ :
زردگوگردی
▪ رسانای جریان الكتریسیته و گرمایی :
پایین و ضعیف
با فرمول شیمیایی S و در سیستم ارتورومبیك متبلور می‌شود. معمولاً به صورت توده‌های غیرمتبلور و توده‌ای‌ـ‌ استلاكتیتی و یا خاكی و یا پوسته‌ای دیده می‌شود. گوگرد از نظر هدایت گرمایی ضعیف است و اگر یك بلور گوگرد را در دست بگیریم این بلور در اثر گرمای دست منبسط شده می‌شكند و در نتیجه صدای شكسته شدن لایه‌های سطحی در اثر این حرارت شنیده می‌شود. برای همین در حمل و نقل گوگرد باید احتیاط كرد. به رنگ زرد و گاهی مایل با قهوه‌ای سرخ، نارنجی و یا خاكستری می‌باشد. رسانای بسیار بد و ضعیف برق و دما می‌باشد. بر اثر مالش دارای الكتریسیته منفی می‌‌شود.
● ویژگی شاخص:
گوگرد را با توجه به رنگ زرد و قدرت شعله‌وری آن می‌شناسند. دردمای ۱۱۲/۸ درجه سانتی‌گراد مشتعل می‌‌شود و با شعله آبی می‌‌سوزد و به دی‌اكسید گوگرد تبدیل می‌شود.
● پیدایش :
اغلب در دهانه آتشفشانهای فعال یا غیرفعال یافت می‌شود. و همچنین گوگرد از تأثیر باكتریهای سازنده گوگرد برروی سولفاتها بدست می‌آید. گوگرد عمدتاً در سنگهای رسوبی متعلق به دوران سوم یافت می‌شود. بیش از شیمی از گوگرد دنیا به طور طبیعی بدست می‌آید و مابقی آن به صورت محصول جانبی از تخلیه كانه‌های سولفیدی بدست می‌آید.
● كاربرد:
در تركیبات گوگردی مانند اسیدسولفوریك به كار می‌رود و مقدار زیاد آن به صورت حشره‌كش و كودشیمیایی بكار می‌رود. گوگرد در ولكانیزاسیون لاستیك و در كارخانه تولید صابون، رنگها، جوهر و صنعت نساجی و دباغی و چرم و تصفیه نیز به كار می‌رود.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید