پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مامان زنگ تفریح چی بخورم ؟


یكی از دغدغه های والدین نیم چاشت مناسب و سالم برای زنگ تفریح كودكشان در مدرسه است . گرچه بعضی از دانش آموزان و شاید والدین آنها ترجیح دهند تا چیزی از بوفه مدرسه یا اغذیه فروشی تهیه كنند اما این گروه باید بدانند كه این مواد خوراكی جزء مواد غذایی كم ارزش محسوب می شوند .
انواع خوراكی های فاقد ارزش شامل پفك ، چیپس ، آدامس ، شكلات و نوشابه هستند كه نه تنها سبب بی اشتهایی كاذب می شوند بلكه بدلیل بالا بودن مقدار نمك و چربی باعث بروز بیماری در بزرگسالی می شوند . توصیه ما به والدین گرامی این است كه از تغذیه كودك خود در طی نه ماه سال تحصیلی غافل نشوید .
از آنجا كه كودكان در سنین رشد هستند باید به برنامه غذایی آنها توجه ویژه شود ضمن آنكه رفتار تغذیه ای او نیز در این سالها شكل می گیرد و یا تغییر می كند . نكات زیر را برای تهیه میان وعده كودك خود به خاطر بسپارید .
۱. والدین عزیز كمی راحت طلبی را كنار بگذارید و با كمی صرف وقت میان وعده مناسبی برای زمانی كه كودكتان در مدرسه است ، ترتیب ببینید .
۲. میان وعده غذایی باید براحتی قابل حمل باشد ، مصرف آن راحت بوده و در زمان كوتاه زنگ تفریح یا ورزش مورد استفاده قرار گیرید . در این خصوص از سلیقه و میل كودك خود نیز جویا شوید .
۳. یكی از نیم چاشت های بسیار مناسب گذاشتن چند عدد خرما همراه با گردو می باشد . خرما دارای كلسیم ، منیزیوم ، فسفر ، آهن و ویتامین های A ، B ، E و مقداری هم ویتامین C است . به دلیل انرژی بخش بودن ، حمل راحت ، استفاده سریع ، مصرف آن در زنگ های تفریح و قبل از زنگ ورزش مفید است .
۴. انجیر خشك هم از مواد مغذی است كه معمولاً كودكان از خوردن آن استقبال می كنند . انجیر دارای كلسیم ،آهن ، فسفر ، پتاسیم ، پروتئین ، چربی ، قند و ویتامین های A ، B ، C است . انجیر باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود و استخوان ها را محكم می كند و نیز ضد یبوست است . انجیر نیز بدلیل سهولت در حمل و مصرف توصیه می شود .
۵. گذاشتن حداقل یك نوع میوه فصل مثل سیب یا مركبات (پرتقال ، نارنگی ، لیموشیرین ، موز و گلابی) نیز توصیه می شود . به خصوص اگر برای كودكتان بیسكویت یا مواد قندی گذاشته اید مصرف سیب باعث پاك كردن مواد غذایی از دندان ها خواهد شد .
۶. میوه های خشك در تمام فصول سال در دسترس هستند . مقداری از میوه های خشك نظیر خرما ـ انجیر ـ برگه هلو ـ آلبالو خشكه ـ آلو ـ توت خشك ، كشمش ، نخودچی و مغز میوه ها مانند گردو ، فندوق ، بادام ، دانه های روغنی مثل كنجد و خشخاش تهیه كنید و به تناوب مقدار كمی از آن را روزانه برای كودك خود بگذارید . این مواد خوراكی دارای مقدار زیادی آهن هستند و مصرف آن بین دو وعده غذای اصلی بسیار مفید است . كمبود آهن باعث احساس خستگی ، رنگ پریدگی ، ضعف حافظه و تمركز می شود و این مواد با جبران كمبود آهن سبب شادابی و افزایش هوش خواهند شد .
۷. یك لقمه آماده از نان پنیر گردو یا سیب زمینی پخته كه براحتی می توان آن را در منزل تهیه كرد همیشه در مدرسه به عنوان یك نیم چاشت لذیذ بوده و هست .
۸. با صرف اندكی وقت ، سلامت كودك خود را تأمین كنید و مطمئن باشید خیلی سریع هم خودتان به این روند عادت می كنید و هم كودكتان با یك عادت غذایی مناسب و رفتار تغذیه ای صحیح آشنا می شود .
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید