شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دختران به مادرشان شبیه می شوند ‌


دختران به مادرشان شبیه می شوند ‌
آیا می‌دانستید دخترها بیشتر شبیه مادرشان می‌شوند و پسرها به پدرشان می‌روند؟ تحقیقات دانشمندان فرانسوی معلوم كرده است كه دخترها از زمان تولد تا شش سالگی بیشتر شبیه مادرشان می‌شوند. این درحالی است كه قیافه پسرها پس از یك سالگی بیشتر به چهره پدر شباهت پیدا می‌كند. در جوامع اروپایی و به‌ویژه آسیایی، شباهت فرزند به پدر، ارزش محسوب می‌شود.
عامه مردم گمان می‌كنند كه كودك ۵۰ درصد به مادر و ۵۰ درصد به پدر شباهت پیدا می‌كند. ولی حقیقت چیز دیگری است. گاهی ژن‌های مادر بر ژن‌های پدر غلبه می‌كنند و كودك شبیه مادر می‌شود، گاهی نیز عكس این موضوع رخ می‌دهد. جالب آنجاست كه بیشتر زنان پس از زایمان ادعا می‌كنند كه فرزندشان شبیه پدرش است ولی این گفته صحت ندارد و تنها به دلیل تفكرات مرد سالارانه است.
دانشمندان برای اثبات ادعای خود، ۸۳ كودك یك ماهه تا ۶ ساله را انتخاب كردند و از ۲۰۰ نفر كه والدین آنها را نمی‌شناختند، خواستند تا درباره كودكان قضاوت كنند. دانشمندان برای هر كودك سه عكس از زوج‌های مختلف به داوران نشان دادند و از آنان درخواست كردند تا زوجی را كه كودك به آنها شباهت دارد انتخاب كنند. ۳۳ درصد جواب‌ها درست بود و كودكان تا یك سالگی بیشتر به مادر شباهت پیدا می‌كنند.‌

سمیه مقصودعلی
منبع: فیگارو
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید