چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

شستشو ، نظافت ، لکه گیری


شستشو ، نظافت ، لکه گیری
▪ یك نكته در مورد استفاده از مواد پاك كننده:
اگر برای لكه گیری از مواد پاك كننده استفاده می كنید ، در نظر داشته باشید كه حتماً از آب سرد استفاده كنید. زیرا آب گرم باعث می شود كه لكه ها دیرتر از بین بروند . در صورتی كه آب سرد، لكه ها را بهتر و سریعتر از بین می برد.
▪ از بین بردن لكه شمع بر روی كاغذ دیواری:
اگر شمع بر روی كاغذ دیواری چكید و كاغذ دیواری غیرقابل شستشو است ، اول شمع را با كارد از روی دیوار جدا كنید . سپس با یك مداد پاك كن آن را خوب تمیز كنید.
▪ لكه شمع روی وسایل چوبی:
مورد بعدی چكیدن شمع روی وسایل چوبی جلا دار است. در چنین حالتی شمع را نباید تراشید یا سمباده كشید . كافی است قسمت لك شده را به آرامی با آب گرم بشویید و فوراً با پنبه پاك كنید.
▪ لكه شمع بر روی تابلوهای نقاشی:
در این صورت با تیغه كارد شمع را پاك كنید، و بعد با آب نیم گرم و صابون و اسفنج و آن را بشویید و پاك كنید . سپس یك پارچه نخی را به ملایمت روی قسمت شسته شده بكشید، اثری از لكه باقی نمی ماند.
▪ لكه شمع بر روی موزاییك:
ابتدا كمی سركه گرم روی لكه بریزید و بعد آن را با صابون و آب نیم گرم بشویید و فوراً خشك كنید.
▪ لكه شمع بر روی پارچه:
برای از بین بردن لكه شمع در دو طرف پارچه، كاغذ خشك كن قرار داده و روی آن اتوی داغ بگذارید . شمع به كاغذ خشك كن می چسبد و لكه را از بین می رود.
▪ پاك كردن لكه سوختگی سطحی توسط قند:
زمانی كه لباس شما بر اثر سوختگی سطحی یا سیگار زرد شده ، زیاد نگران نباشید . با قند بر روی لكه زرد رنگ بكشید و آنقدر این كار را انجام دهید تا لكه از بین برود.
▪ تمیز كردن اثر سوختگی اتو:
اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو، زرد رنگ شد، می توانید یك پیاز را دو نیم كرده و روی پارچه كتانی بمالید. لكه های زرد رنگ بر طرف خواهند شد. بعد آن را چند دقیقه داخل آب سرد خیس كنید و بشویید.
▪ لكه سفیده تخم مرغ:
لكه سفیده تخم مرغ را هرگز با آب گرم نشویید، زیرا لكه ثابت می ماند . بلكه برای از بین بردن آن، محل لكه را با آب سرد ، كاملاً بشویید.
▪ لكه بر روی سفره:
اگر سفره شما بر اثر چربی لك گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود، می توانید سفره را بعد از شستن به مدت یك روز در آفتاب روی بند لباس پهن كنید . با اینكار نور خورشید لكه های سفره را از بین می برد.
▪ لكه واكس كفش:
اگر بر اثر بی احتیاطی مقداری واكس روی فرش یا لباستان مالید ، می توانید ابتدا پنبه ای را خیس كنید و روی آن بكشید. سپس روی پنبه مقدای مایع ظرفشویی بریزید و بر روی لكه بكشید . بعد از این كار پنبه را آغشته به آب خالص كنید و دوباره روی لكه بكشید تا لكه كاملاً از بین برود. اگر با این كار لكه از بین نرفت ، مقداری الكل بر روی دستمال ریخته و بر روی لكه بكشید، تا كاملاً تمیز شود. اگر لباس قابل شستشو باشد، بعد از زدودن لكه، لباس را با پودر لباسشویی و آب نیم گرم كاملاً بشویید.
▪ جوهر سیاه:
برای از بین بردن جوهر سیاه بر روی فرش ، مقداری ماست روی محل لكه ریخته و با قاشق ماست را جمع كنید. چند مرتبه این كار را تكرار كنید، لكه كاملاً از بین می رود.
▪ لكه چای:
برای از بین بردن لكه چای، فوراً پارچه خیس را روی لكه بكشید. اگر پاك نشد، پارچه را آغشته به آب و پودر لباسشویی كنید بر روی لكه بكشید فوراً تمیز می شود.
▪ لكه قیر:
برای از بین بردن لكه قیر ، بهترین روش به كار بردن بنزین است . محل لكه را با بنزین بشویید، سریع تمیز می شود .
▪ لكه آدامس:
برای از بین بردن آدامس از شیره درخت كاج و یا روغن نباتی استفاده كنید و بعد از آن لباس را كاملاً بشویید. روش دیگر برای از بین بردن لكه آدامس از روی لباس این است كه یك تكه یخ برداشته و چند مرتبه بر روی آدامس بكشید تا از روی لباس جدا شود . اگر آدامس از پارچه جدا نشد می توانید از بنزین استفاده كنید.
▪ لكه خون:
محل لكه را زیر آب سرد قرار داده و آب سرد را با فشار روی لكه بریزید. لكه از بین می رود. اگر لكه پاك نشد ، می توانید بعد از شستن با آب سرد، روی لكه را نشاسته ذرت مالیده و در آفتاب قرار دهید . بعد از خشك شدن نشاسته، لباس را بشویید لكه از بین می رود.
منبع : هنر در خانواده


همچنین مشاهده کنید