پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کوفته تبریزی


کوفته تبریزی
كوفته ها از هر نوعش كه باشند، اصلیتی ایرانی دارند؛ خوش خوراكند و خوش طعم و البته درست كردنشان كمی به كدبانوی منزل زحمت می دهد اما این همه به زحمتش می ارزد. فراهم آوردن مواد اولیه كوفته تبریزی نیز چندان دشوار نیست پس دست به كار شوید. مدت پخت غذا، یك ساعت است.
● مواد لازم (برای چهار نفر):
▪ گوشت بدون چربی: نیم كیلو،
▪ آرد نخودچی: ۲۵۰ گرم،
▪ تخم مرغ: ۴عدد،
▪ پیاز سرخ كرده: ۴ قاشق سوپ خوری،
▪ تخم مرغ پخته شده سفت: ۴ عدد،
▪ گردو خرد شده: ۲۵۰ گرم،
▪ نمك و فلفل به اندازه استاندارد و دلخواه.
● شیوه پخت:
تخم مرغ ها را در ظرفی می شكنیم، كمی نمك و فلفل می زنیم و آردنخودچی را به آن می افزاییم. زعفران در آب حل شده را به مایه اضافه می كنیم. سپس یك لیوان آب جوش به همراه گوشت چرخ كرده را درون مایه ریخته و خوب ورز می دهیم. بعد پیاز سرخ كرده را با زردچوبه مخلوط می كنیم و بعد از اضافه كردن ۵ تا ۶ لیوان آب و كمی نمك و فلفل، روی آتش می گذاریم تا جوش بیاید. از مایه داخل یك پیاله كوچك پر می كنیم و وسط مایه را گود كرده و یك دانه تخم مرغ سفت و كمی آلوقیسی و پیاز سرخ كرده و گردوی خرد شده وسط مایه می گذاریم و روی كوفته را جمع می كنیم به طوری كه تمام مواد داخل كوفته بماند بعد كوفته را با دست صاف كرده تا كاملاً گرد و منظم شود. (كدبانوی تبریزی گاه سلیقه حیرت آوری از خود نشان می دهد به این شكل كه كوفته را معمولاً به بزرگی یك پرتقال درشت درست می كند به طوری كه یك جوجه درون آن جای می دهد.)
در هر حال موادی كه مایلیم داخل كوفته بریزیم باید كاملاً در كوفته پوشیده بماند. كوفته های كوچكتر را وقتی آب و پیاز جوش آمد درون آن می اندازیم در عین حال باید كوفته بزرگ را داخل پارچه پیچیده و سرپارچه را گره زد و با همان پارچه داخل آب پیاز انداخت.
سپس در ظرف را می بندیم و می گذاریم آهسته بجوشد دو لیوان آب برای پخت كوفته ها كافی است، ممكن است كمی رب گوجه فرنگی هم به آب بیفزاییم . (در صورت تمایل می توانیم از سبزی های معطر نظیر تره، جعفری، شبت، مرزه، نعناع و ترخون در زمان پخت كوفته استفاده كنید). كوفته ها كه پخت از درون پارچه بیرون آورید و با پیاز و تربچه تزیین كنید. كوفته تبریزی را با لپه هم می شود تهیه كرد در این صورت ۲۵۰ گرم لپه را می پزیم تا حدی كه تقریباً له شود سپس با گوشت چرخ كرده، مخلوط می كنیم. در این صورت نصف لیوان آب در مایه می ریزیم.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید