جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خطر سرطان پوست در رانندگان


خطر سرطان پوست در رانندگان
رانندگان تاكسی و كسانی كه مسافران را با وسایل نقلیه جابه‌جا می‌كنند، جزو عمده‌ترین افرادی هستند كه بیشتر در معرض سرطان پوست آن‌هم در سمت چپ بدن خود هستند. محققان دانشگاه میسوری در انجمن علمی سالیانه پوست آمریكا اظهار می‌كنند كه سرطان پوست مخصوصا در سمت چپ گونه، سر، صورت و بازو در رانندگان رو به افزایش است.
تحقیقات روی ۸۹۸ بیمار مبتلا به سرطان پوست حاكی از آن است كه در مجموع ۵۳ درصد از سرطان ها در قسمت چپ بدن اتفاق می‌افتد و نزدیك دو سوم یعنی ۶۴ درصد این سرطان‌ها در مردان رخ می‌دهد. همچنین تحقیقات مشابه نشان می‌دهد وقتی رانندگان در سمت راست وسیله نقلیه می‌نشینند نیز دچار همین اختلالات سرطانی در بخش راست سر، صورت و بازو می‌شوند. سرطان سلول‌های پوست از نوع خوش‌خیم دلیل ۶۰۸ مورد از این سرطان ها است در حالی كه سرطان سلول‌های اسكواموس (نوع بدخیم) در ۱۷۸ نفر اتفاق می‌افتد.
این نوع سرطان‌ها حتی اگر بدخیم‌ هم باشند، در صورتی كه درمان شوند مشكلی برای بیمار ایجاد نمی‌كنند. به گفته این محققان پس از بررسی بیماران و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عادات افراد هنگام رانندگی مانند تمایل برای رانندگی با پنجره بالا و یا استفاده از كرم ضد آفتاب، بیمارانی كه كمتر از ۷۰ سال سن داشتند و چندین سال رانندگی می‌كردند و مردانی كه سه ساعت یا بیشتر رانندگی می‌‌كردند، مشخص شد مردانی كه ۹۱ درصد از زمان رانندگی را روی صندلی‌شان می‌نشینند و اغلب با پنجره باز رانندگی می‌كنند، در صورت عدم استفاده از كرم‌های ضد آفتاب بیشتر در معرض خطر اشعه ماورای بنفش و در نتیجه ابتلا به سرطان هستند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید