شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۳ اسفند)


برگی از تاریخ (۳ اسفند)
● تصرف شهر بغداد پایتخت خلفای عباسی توسط هلاکوخان مغول (۶۵۶ق)
پس از حمله سپاهیان مغول و تسخیر شهر بغداد پایتخت خلافت عباسیان در چهارم صفر سال ۶۵۶ق خلیفه عباسی المستعصم بالله با سه پسر خود و سه هزار تن از سادات، بزرگان، قضات و اعیان بغداد از شهر خارج شد و به خدمت هلاکوخان رسید و تسلیم وی گردید. هلاکو امر کرد که مردم بغداد را به بهانه سرشماری به خارج از شهر کوچ دهند سپس دستور قتل همگی آنان را صادر کرد و خود در نهم صفر وارد بغداد شد و آن شهر تاریخی را به یغما برد.
● رحلت استاد بزرگ اخلاق میرزا محمد علی شاه آبادی( ۱۳۶۹ق )
آقا میرزا محمد علی شاه آبادی فرزند شیخ محمد جواد اصفهانی در سال ۱۲۹۲ ق در اصفهان متولد گردید و مقدمات علوم را از محضر پدر بزرگوارش که خود از فقها و برادرش آقا شیخ احمد بیدآبادی و میرزا محمد هاشم خوانساری بهره مند شد. سپس در تهران فقه و اصول را از محضر میرزا حسن آشتیانی و عرفان را از محضر میرزا هاشم گیلانی و فلسفه را از میرزا ابوالحسن جلوه فرا گرفت و برای تکمیل مراتب علمی به دارالعلم نجف اشرف رهسپار گردید.
آیت الله شاه آبادی سپس به سامرا رفته و در درس آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی شرکت جست و از افازات آن بزرگوار بهره ها برد. ایشان بنا به اصرار والده محترم خود به ایران بازگشت و در تهران سکونت جست و در مسجد سراج الملک ( شاه آباد سابق) به اقامه نماز و ترویج و تبیین معارف اسلامی پرداخت. آیت الله شاه آبادی آنگاه در سال ۱۳۴۷ ق به حوزه علمیه قم رفت و به تربیت طلاب علوم دینی پرداخت و شخصیت های بزرگواری چون آبات عظام: امام خمینی(ره)، سید شهاب الدین مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، محمد رضا مروج طبسی و ... را به جهان تشیع عرضه نمود. بعد از ۷ سال مجدداً به تهران بازگشت و در مسجد امین الدوله بازار، امامت جماعت را به عهده گرفت. از این استاد فرزانه عرفان، کتاب های فراوانی بر جای مانده که منازل السالکین، رساله عقل و جهل، حاشیه کفایه الاصول و ... از آن جمله اند. در موقعیتی که رضاخان پهلوی تمام مساجد و منابر را تعطیل نموده بود، آیت الله شاه آبادی هیچ گاه نماز و سخنرانی اش قطع نشد.
زمانی هم که رضاخان پوشیدن لباس روحانیت را ممنوع کرده بود، او فرزندانش را به روحانی شدن و پوشیدن لباس مقدس روحانیت تشویق کرد و به برکت همین تلاش مخلصانه هفت تن از فرزندان ایشان روحانی شدند. وفات این عارف بزرگ برابر با ۳ آذر ۱۳۲۸ ش در ۷۷ سالگی روی داد و پس از تشییعی با شکوه در رواق ابوالفتوح رازی در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) مدفون گردید. حضرت امام خمینی (ره) درباره استاد می فرمود: من در طول عمرم، روحی به لطافت روح آیت الله شاه آبادی ندیدم.
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید