جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

برگی از تاریخ (۸ اسفند)


برگی از تاریخ (۸ اسفند)
● شهادت عمار یاسر صاحابی بزرگ پیامبر در جنگ صفین(۳۷ق)
عمار یاسر از برجسته ترین شخصیتهای تاریخ اسلام است که رساترین سخن درباره شخصیت معنوی او حدیث رسول خدا(ص) است که فرموده: عمار از سر تا پایش آکنده از ایمان است و ایمان با گوشت و خون او عجین گردیده است. همچنین پیامبر به او فرموده بود: تو را گروه ستمگری خواهد کشت در حالی که تو آنان را به سوی حق و حقیقت دعوت می نمایی. این خبر غیبی که یکی از دلایل نبوت و راستگویی پیامبر (ص) بود آنچنان که فرموده بود نیز اتفاق افتاد و سرانجام عمار در نود سالگی در جنگ صفین در رکاب امام علی (ع) به دست هواداران معاویه کشته شد. عمار یاسر از مسلمانان راستین بود که در راه اسلام سختی های فراوانی را تحمل کرد و پدر و مادر او اولین شهدای راه اسلام بودند.
● وقوع جنگ نهروان بین سپاهیان امام علی(ع) و خوارج(۳۸ق )
پس از پایان جنگ صفین میان امام علی(ع) و معاویه بن ابی سفیان و تحمیل حکمیت بر امام، کوفیان که خود را بازنده این ماجرا می دانستند. امام را برای جنگ دوباره با معاویه تحریک کردند که با مخالفت آن حضرت مواجه گردیدند. از آن پس علم ناسازگاری با امام را برداشته و پس از ماجراهای فراوان در مقابل آن حضرت صف آرایی کردند. امام با نصیحت و هشدار تعداد زیادی از آنان را از جنگ با خود منصرف ساخته و به بقیه مادامی که دست به سلاح نبرده بودند اجازه حضور در شهر را می داد. ولی از آن زمان که به جنگ و قتل دست زدند، امام به جنگ آنان شتافت و در جنگ نهروان جز ۹ نفر از سپاه چهار هزار نفری آنان کسی زنده نماند. به این افراد که از دین برگشته و دربرابر امام زمان خود صف آرایی کردند، خوارج یا خارجی می گویند.
● درگذشت ابن مسکویه حکیم و فیلسوف اسلامی(۴۲۱ق )
احمدبن محمدبن یعقوب مسکویه از فلاسفه، حکما و مشاهیر اطبای اسلامی اوایل قرن پنجم هجری است که با ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا معاصر بود. وی همچنین در لغت، منطق، ادبیات و فنون شعر و کنایت، ریاضیات و انواع فلسفه و حکمت متبحر و صاحب نظر بوده است. تجارب الامم، اقسام الحکمه و الریاضی و نیز تهذیب الاخلاق از جمله تالیفات اوست. ابن مسکویه در اصفهان وفات یافت و در تخت فولاد اصفهان مدفون گشت.
● درگذشت ابن رشد اندلسی فیلسوف و دانشمند مسلمان(۵۹۵ق )
ابوالولید محمدبن احمدبن رشد معروف به ابن رشد از بزرگترین فلاسفه و حکمای اسلامی قرن ششم هجری می باشد که در فلسفه و حکمت یگانه روزگار خود بود و در فقه، حدیث، ادبیات، منطق و دیگر علوم متداول نیز تبحر داشت. وی که در اندلس می زیست نزد ملوک آن سامان مقرب گردید و قاضی یکی از مناطق آن شد. بیشتر از صد کتاب به او نسبت داده شده است که التحصیل، بدایه المجتهد، فلسفه ابن رشد و الکلیات و ... از آن جمله اند.
منبع : عرفان


همچنین مشاهده کنید