سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

ترتیب، تنوع و تناسب


ترتیب، تنوع و تناسب
می توان گفت برای تغذیه سالم سه واژه را باید به خاطر سپرد: ترتیب، تنوع و تناسب.
۱) ترتیب:
یعنی از مواد موجود در پایین هرم تغذیه باید بیشتر مصرف كرد، غذاهایی شامل نان، برنج، ماكارونی، میوه و سبزی باشد روشن تر این كه مصرف قند و چربی را تا می توانیم به تاخیر بیندازیم.
۲) تنوع:
یعنی از همه مواد موجود در هرم تغذیه باید خورده شود در عین حال كه تنوع آنها نیز رعایت شود به طوری كه هیچ یك از طبقات هرم حذف نشود.
۳) تناسب:
تغذیه باید با سن و شرایط جسمی و فعالیت بدنی فرد متناسب باشد. مثلا زنان باردار و شیرده، كودكان و نوجوانان، انرژی و پروتیین بیشتری نیاز دارند و مجازند از قندها و چربی ها، گوشت و حبوبات بیشتری در رژیم غذایی روزانه خود استفاده كنند.
● چند توصیه هر چند تكراری!
۱) مصرف غذاهای چرب، شیرین، شور و گوشتی را به شدت كاهش دهید.
۲) درهر سه وعده غذایی از انواع میوه ها و سبزی ها استفاده كنید، به طوری كه روزانه بیش از نیم كیلوگرم میوه و سبزی در رژیم شما باشد.
۳) مراقب وزنتان باشید، همواره ۴ تا ۵ كیلو اضافه وزن قابل چشم پوشی است اما برای كاهش همین مقدار نیز بهترین روش ورزش و فعالیت بدنی متناسب است.
۴) از مصرف گوشت قرمز بكاهید و ازحبوبات بشتر استفاده كنید. هفته ای حداقل دوبار ماهی بخورید. گوشت مرغ بهتر از گوشت قرمز است.
۵) میزان مصرف چربی را به حداقل برسانید، روغن حیوانی نخورید. بهترین روغن، نوع مایع آن است. مصرف روغن زیتون را از یاد نبرید.
۶) با هر وعده غذایی سالاد بخورید. خیارشور و نوشابه های گازدار وسوسه انگیزند در خوردنشان احتیاط كنیم.
۷) روزانه مصرف دو لیوان شیر كم چرب و یا یك فنجان ماست برای جلوگیری از پوكی استخوان و حفظ سلامتی و مزاج سالمندان ضروری است.
۸ ـ هر روز آب كافی بنوشید. فصل تابستان ضرورت خوردن این مایع حیات را صد چندان می كند.
منبع : روزنامه جوان