پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کلسترول چیست؟


کلسترول چیست؟
كلسترول جزو لیپیدهاست. لیپیدها جزو مواد چربی هستند كه توسط جریان خون منتقل می‌شوند و در این عمل به پروتئین‌ها می‌چسبند و لیپوپروتئین‌ها را تشكیل می‌دهند.
تغییر در شیوه زندگی می‌تواند سطح كلسترول خونتان را پایین بیاورد. گفته می‌شود كه كمتر از ۳۰ درصد كالری مصرفی باید چربی باشد و كمتر از ۱۰ درصد آن روغن اشباع و حدود ۱۰ درصد آن هم چربی غیراشباع و بقیه این میزان چربی غیراشباع پلی باشد. ۵۰ تا ۶۰ درصد آن نیز باید كربوهیدرات باشد. به یاد داشته باشید كه تا می‌توانید از كربوهیدرات‌های ساختار پیچیده استفاده كنید تا فیبر مورد نیاز بدن را تهیه كند. همچنین توصیه می‌شود كه روزانه ۳۰ گرم فیبر و كمتر از ۳۰۰ میلی گرم كلسترول استفاده كنید.
▪ مرغ: حتماً پوست آن را قبل از مصرف جدا كرده و آن را به حالت‌های پخته شده، بریان شده و كبابی استفاده كنید. از سرخ كردن آن جداً خودداری كنید.
▪ ماهی: ماهی تن، آزاد، قزل‌آلا انتخاب‌های خوبی محسوب می‌شوند چون حاوی چربی خوب هستند. ماهی را هم خوب است كه به حالت‌های پخته شده، كبابی و یا حتی آب‌پز شده استفاده كنید.
▪ گوشت قرمز: برای گوشت قرمز هم بهتر است از حالت‌های پخته شده و كبابی استفاده شود و از سرخ كردن آن خودداری كنید.
▪ لبنیات: خامه‌های غیرلبنی حاوی میزان زیادی چربی اشباع هستند. پنیر حاوی میزان زیادی چربی غیراشباع است.بهتر است كه از شیرهای كم‌چربی استفاده كنید.
▪ تخم مرغ: سفیده تخم‌مرغ را خورده و زرده آن را دور بریزید. اگر تخم مرغ را به طور كامل مصرف می‌كنید، به یاد داشته باشید كه حاوی ۲۱۳ میلی گرم كلسترول است.
▪ میوه‌ها و سبزیجات: هیچ محدودیتی برای استفاده از میوه‌ها و سبزیجات نیست تا می‌توانید از این محصولات استفاده كنید.
▪ نان و سیریال: این مواد غذایی بدون استفاده از هر گونه چربی یا روغن مضر درست می‌شوند. اما در مصرف انواع كلوچه‌های شكری و شیرین مراعات كنید.
▪ پاستا، حبوبات، برنج و غیره: استفاده از آنها بسیار خوب است و حتماً باید در رژیم‌های غذایی از آنها استفاده شود چون فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌كنند و به پایین آوردن كلسترول خون نیز كمك می‌كنند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید