پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

در آشپزخانه یک مهندس واقعی باشید!


در آشپزخانه یک مهندس واقعی باشید!
معمولاً فراموش كردن نكات ساده‌ای در خصوص حفظ و نگهداری از آشپزخانه و وسایل داخل آن به صرف هزینه‌های بیشتر و ناخواسته منجر می‌شود.
با رعایت برخی نكات ساده و پیشگیرانه می‌توانید همچون یك مهندس خانه، استفاده بهینه و اصولی‌تر از آشپزخانه و وسایل آن كنید، نخست سری به هود بزنید، معمولاً‌ فیلتر هوای آن پس از چند هفته به دلیل ورود ذرات چربی و ذراتی از این دست می‌گیرد و موجب وارد آمدن فشار به موتور آن می‌شود. حتماً هر چند هفته یك بار آن را تعویض كنید، به سراغ یخچال می‌رویم. یك نكته را فراموش نكنید كه یخچال شما باید فاصله كافی و مناسبی تا دیوار پشت آن داشته باشد تا بدین ترتیب فشار كمتری به موتور آن وارد شود فاصله‌ای در حد ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ایده‌آل خواهد بود.
عدم بررسی و كنترل دقیق لاستیك دور در یخچال و فریزر موجب اتلاف حجم قابل توجهی از انرژی می‌شود، سعی كنید هر از چند گاهی به دقت لاستیك دور در یخچال و فریزر را بررسی كنید تا در صورت وجود معایبی، آن را برطرف كرده و از انتشار سرما به محیط جلوگیری كنید. كشوهای آشپزخانه یكی دیگر از این موارد است. برخی از مدل‌های كشوی آشپزخانه‌ای به جهت نوع ساختاری كه دارد، به روغن‌كاری نیز احتیاج دارد. چه خوب است كه در هر ماه دقایقی را به روغن‌كاری محل كشویی پایه كشورهای آشپزخانه بپردازید تا استفاده از آنها برایتان آسان‌تر شود. لوله‌های سینك ظرفشویی ممكن است به مرور زمان كیپ شوند بی‌آنكه خودتان متوجه شوید و زمانی متوجه آن می‌شوید كه دیگر كار از كار گذشته و نشت آب وسایلی از این دست، شما را به زحمت می‌اندازد. خوب است هر از گاهی از مواد لوله‌بازكن موجود در فروشگاه ها استفاده كرده و در مجاری لوله ظرفشویی بریزید تا موانع احتمالی ایجاد شده را كه در آینده برای شما دردسرساز خواهد شد، از میان بردارد. اگر پایه كابینت آشپزخانه منزل شما فلزی است سعی كنید مانع از رسیدن آب به آن شوید. مثلاً به هنگام شست و شوی كف آشپزخانه تا آنجایی كه امكان دارد سعی كنید مانع از رسیدن آب به پایه كابینت شوید چون به مرور زمان و در صورت تكرار، پوسیدگی و زنگ‌زدگی كابینت رخ خواهد داد. نكته آخر كنترل دقیق تاج‌های مدور اجاق گاز آشپزخانه است. خوب است آنها را هم، هر از چندگاهی بررسی كنید چون ممكن است ذرات چربی و غذا سوراخ آنها را مسدود كرده باشند و مانع سوختن مناسب و كامل گاز شوند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید