چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

روانشناسی خانواده


روانشناسی خانواده
● سه ركن اساسی یك زندگی سالم
▪ یكی دیگر از فاكتورهای رشد اجتماعی اعتماد به نفس است.
۱) رشد اجتماعی
یعنی باور داشتن توانایی‌ها و شناخت محدودیت‌ها و اینكه فرد بداند، می‎تواند از عهده مسوولیت‌های خود برآید. می‌توان اعتماد به نفس را نوعی واقع بینی نیز دانست؛ زیرا افرادی كه دارای اعتماد به نفس هستند، تصویر درستی از خود دارند. برای تقویت اعتماد به نفس باید شناخت واقع‎بینانه‎ای از توانایی‎ها و نقاط مثبت خود داشته باشیم و آنها را تقویت كنیم.
۲) رشد اخلاقی
رشد اخلاقی یعنی كنترل داشتن روی رفتار، عادات و خلق و خوی خود؛ به طوری كه هم حقوق خود و هم رفاه و حقوق دیگران رعایت شود. كسی كه رشد اخلاقی دارد خصوصیات زیر را داراست: همیشه پیامدهای اجتماعی و رفتار و اخلاقش را در نظر می‌گیرد، حتی در حین عصبانیت آن‌قدر كنترل دارد كه حرفی نزند تا بعد احساس گناه كند و یا باعث قطع روابط شود. یكی از فواید داشتن رشد اخلاقی این است كه انسان احساس آرامش می‎كند.
۳) رشد عاطفی
رشد عاطفی به معنای داشتن كنترل روی عواطف مثبت و منفی است. یكی از نشانه‌های رشد عاطفی داشتن اعتدال است؛ همان‌طور كه پرخاشگری محض غلط است، مطیع بودن محض نیز غلط می‌باشد. مطلب دیگری كه در رشد عاطفی هر فرد باید مورد توجه قرار بگیرد حس وظیفه شناسی است.
ذكر یك نكته در اینجا ضروری به نظر می‌رسد و آن نقشی است كه والدین در تربیت فرزندان خود دارند، والدین باید بدانند كه دختر و پسر فرقی ندارند. تفاوت در نقشی است كه آنها در آینده ایفا می‎كنند. باید آنها را با صداقت، قاطع و دلسوز و مهربان تربیت كرد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید