پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

اعتیاد به موادمخدر یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری‏های ایدز و هپاتیت


اعتیاد به موادمخدر یکی از عوامل اصلی شیوع بیماری‏های ایدز و هپاتیت
موادمخدر آنچنان آرام و بی‌صدا بر جسم و روان مصرف‏‌كننده مستولی می‏گردد كه هیچ معتادی آغاز اعتیاد خود را به یاد نمی ‏آورد.
اعتیاد سبب تباهی میلیون‏ها مغز فعال می‏شود كه سرمایه‏‌های آینده جامعه بشری به شمار می‌‏روند.
با اینكه درصد كمی از كودكانی كه والدین آنها معتاد هستند به سوی بزهكاری سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهكاران در این مملكت به هزاران نفر خواهد رسید.اعتیاد بیش از یك میلیارد نفر از اعضای خانواده معتادان را در جهان به طور مستقیم با مشكلات ناشی از این آسیب مواجه نموده است.موادمخدر منشأ وقوع بسیاری از جرایم اجتماعی نظیر قتل، تجاوز، سرقت و ... می‏باشد .موادمخدر سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سود به حساب سوداگران مرگ واریز می‌‏كند كه این رقم چند صد برابر كل بودجه كشور ما و بسیاری دیگر از كشورهای بزرگ دنیاست. سالانه مقادیر قابل توجهی از ثروت ملی كشور به جیب سوداگران موادمخدر می‏رود.
قاچاقچیان بین‌المللی موادمخدر برای رسیدن به مقاصد شوم خود به مدرن‏ترین تجهیزات تسلیحاتی و ارتباطی مجهز هستند.
۷۵ درصد از زندانیان كشور را به طور مستقیم و غیرمستقیم مجرمان موادمخدر تشكیل می‏دهند.
كشور ما در همسایگی بزرگ‌ترین تولیدكنندگان انواع موادمخدر جهان (افغانستان و پاكستان) موسوم به «هلال طلایی» و در مسیر ترانزیت موادمخدر قرار گرفته است و در این راه خود نیز قربانی آن می‏گرددكشور ما در مقابله با ورود و شیوع این مواد خانمانسوز، به منظور كنترل و حفاظت مرزهای شرقی اقدام به احداث بیش از هزار كیلومتر جاده، ده‏ها پاسگاه مرزی، برجك و دیده‏بانی و حفر چندین كیلومتر كانال و ... نموده است و هزاران نفر از فرزندان این مرز و بوم نیز به فجیع‌ترین وضع به شهادت رسیده‌اند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید