پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

استپانوس، زیارتگاهی برای ارامنه


استپانوس، زیارتگاهی برای ارامنه
همه ساله در یك روز خاص، گروهی از ارامنه دنیا به این نقطه می‌آیند تا علاوه بر زیارت، مراسم خاص خود را نیز برگزار كنند.
اینجا كلیسای سنت استپانوس جلفاست كه در سكوت و خاموشی، یك شب در سال را پذیرای هزاران مسیحی ارمنی است.
در ۱۶ كیلومتری غرب جلفا و به فاصله ۳ كیلومتری كرانه جنوبی رودخانه ارس در روستای متروكه دره شام كلیسای معروف و تاریخی سنت استپانوس قرار دارد كه هم‌زمان با كلیساهایی چون طادئوس در حدفاصل قرن چهارم تا ششم هجری ساخته شده است و سبك معماری آن تلفیقی از شیوه‌های مختلف معماری اورارتو، اشكانی و رومی است كه به شیوه ارمنی هم معروف است. اهمیت این كلیسا تا آنجا پیش رفته كه گفته می‌شود استخوان‌هایی كه در جعبه‌ای در این كلیسا یافت شده، متعلق به حضرت یحیای تعمید‌دهنده است. این نشانه قدمت و اهمیت این كلیسا را بیشتر نشان می‌دهد.
یكی از بارز‌ترین ویژگی‌های كلیسای سنت استپانوس، نحوه سنگ‌تراشی آن است. درباره تاریخ بنای كلیسا، عده‌ای معتقدند این ساختمان از بناهای اول مسیحیت است و گروهی دیگر معتقدند بنای آن به دوره صفویه می‌رسد ولی شیوه معماری بنا، مصالح ساختمانی و تزئینات مفصل آن، نشان می‌دهد كه كلیسا همانند و همزمان با كلیساهای معروف طارنوس مقدس است.
در پایه‌های طرفین و تاق جناغی آن، روی سنگ‌ها، حجاری‌های ظریفی به‌كار رفته و نقش برجسته‌ای از حضرت مریم و كودكی حضرت عیسی(ع) روی پیشانی تاق‌نمای آن به چشم می‌خورد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید