پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چرا خمیازه می کشیم؟


چرا خمیازه می کشیم؟
گاهی اتفاق افتاده است كه میلی به كار كردن ندارید و می گویید دست و دلم پی كار كردن نمی رود. می دانید چرا این گونه است؟ برای این كه خسته اید. خستگی هنگامی رخ می دهد كه مقدار مواد زاید و سمی در بدن زیاد شود. یكی از مواد مسموم كننده كه در بدن به وجود می آید گاز كربنیك است.
وقتی كه گاز كربنیك بدن شما زیاد شود، بی اختیار خمیازه می كشید. یعنی دهانتان را باز می كنید و بعد نفس خود را بیرون می دهید و در نتیجه مقداری از گازكربنیك را از بدن خارج می كنید. این كار، همان طور كه گفتیم، بی اختیار و خودبه خود صورت می گیرد، زیرا در مغز ما مركزی هست كه نفس كشیدنمان را تنظیم می كند. اگر مقدار زیادی گاز كربنیك در بدن ما باشد، این مركز به عضلات دهان و شش ها فرمان می دهد كه آن را از بدن خارج كنند. برای همین است كه ما، بی آن كه خودمان بخواهیم، دهانمان را باز می كنیم، نفس بلندی می كشیم و بعد گاز كربنیك را بیرون می دهیم.
گاهی هم، وقتی كه كسی خمیازه می كشد، ما هم خمیازه می كشیم. در این وقت دیگر علت خمیازه كشیدن، زیاد بودن گاز كربنیك نیست، بلكه نگاه كردن به خمیازه دیگری یا شنیدن صدای خمیازه او روی مغز ما تأثیر می كند و باعث خمیازه می شود. حتی ممكن است خواندن این مطلب باعث شود كه شما بی اختیار خمیازه بكشید.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید