جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ته چین مرغ


ته چین مرغ
● مواد لازم (برای ۴ تا ۶ نفر):
▪ برنج: یك كیلو، روغن مایع: ۱۵۰ گرم،
▪ ماست چكیده: یك كیلو،
▪ زعفران ساییده: دو قاشق مرباخوری،
▪ مرغ كامل: یك عدد،
▪ زرده تخم مرغ: ۲ تا ۴ عدد،
▪ زرشك: ۱۰۰ گرم،
▪ شكر: ۲ قاشق سوپ خوری،
▪ نمك و فلفل: در حد استاندارد.
● شیوه پخت:
مرغ را با یك عدد پیاز، نمك و ۳ فنجان آب می پزیم به طوری كه پس از پختن یك فنجان آب مرغ داشته باشیم. سپس استخوان های مرغ را جدا می كنیم.
زعفران را در كمی آب جوش حل می كنیم. ماست را به هم می زنیم. نصف زعفران حل شده در آب جوش را با كمی نمك، فلفل و سه عدد زرده تخم مرغ داخل ماست می ریزیم و به هم می زنیم.
سپس گوشت مرغ را در ماست می خوابانیم. برنج را پخته و قبل از نرم شدن مغز برنج، آن را آبكش می كنیم. در ته یك قابلمه تفلون دو تا سه عدد زرده تخم مرغ، نصفی از روغن لازم و یكی دو ملاقه از ماستی را كه گوشت را در آن خوابانده بودیم، می ریزیم و دو تا سه كفگیر برنج در این مایه می ریزیم و به آرامی آن را هم می زنیم. مایه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف می كنیم.
مقداری گوشت مرغ روی برنج می چینیم و مقداری برنج روی آن می ریزیم و بقیه گوشت را روی برنج چیده و با بقیه برنج روی گوشت را می پوشانیم. با قاشق، برنج را كمی فشار می دهیم كه به هم بچسبد. آب مرغ را با بقیه زعفران و روغن آب كرده و ماست مخلوط می كنیم. این مایه را روی سطح برنج می دهیم.
در ظرف را می بندیم و ظرف را روی شعله اجاق قرار می دهیم. مدت یك ساعت و نیم تا دو ساعت صبر می كنیم تا ته چین دم بكشد. در ضمن هر چه قدر حرارت ملایم و مدت طبخ طولانی تر باشد، ته دیگ پلو كلفت تر می شود. زرشك را شسته و با یك قاشق روغن، كمی آن را تفت می دهیم. سپس شكر و یك چهارم فنجان آب به آن اضافه می كنیم تا زرشك حالت مربایی به خود بگیرد.
پس از دم كشیدن ته چین، قابلمه را در یك دیس گرد برمی گردانیم و روی آن را با زرشك تزیین می كنیم. در صورت تمایل می توانیم نصف زرشك را لابه لای گوشت و برنج قرار دهیم. برای مهمانی های بزرگ می توانید ته چین را در چند قابلمه نسوز در اندازه های مختلف تهیه كنید.

سیما پارسا
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید