چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اجاقتان روشن


اجاقتان روشن
اجاق‌ها یا فرهای معمولی اساساً كم بازده هستند، به این دلیل كه به منظور حرارت‌دهی به غذا، باید ابتدا حجم زیادی آهن و هوا را گرم كنند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد كه فقط حدود ۶ درصد از خروجی انرژی یك اجاق معمولی به طور كامل جذب غذا می‌شود.
هنگامی كه تصمیم دارید از اجاق استفاده كنید، بهترین راه برای صرفه‌جویی در انرژی این است كه فقط هنگامی كه ظروف یا مقدار غذای لازم زیاد باشد، از آن استفاده كنید و تا آنجا كه ممكن است، یك وسیله كوچك‌تر (مانند یك اجاق برقی یا مایكروویو) را انتخاب كنید. در مقایسه با اجاق‌های الكتریكی، اجا‌ق‌های همرفتی بازدهی بالاتری دارند. اجاق‌های همرفتی با استفاده از یك فن برای به جریان در آوردن هوای داغ در اطراف غذا، نیاز به دما و زمان كمتری برای پخت غذا دارند. هنگامی كه اجاق با چند ظرف انباشته شده است، این كار مانع از توزیع مناسب حرارت می‌شود. عمل همرفت، بیشتر انرژی را صرفه‌جویی می‌كند. هنگامی كه فر كاملا پر نباشد، ممكن است میزان صرفه‌جویی پایین بیاید.
● چند روش برای بهینه سازی استفاده از اجاق
▪ چند ظرف را به طور همزمان روی اجاق بگذارید و یا غذای بیشتری بپزید و در دفعات بعد آن را گرم كنید. گرم كردن دوباره غذا، انرژی كمتری نسبت به زمان پخت نیاز دارد و شما ظروف كمتری برای شست و شو خواهید داشت.
▪ با قابلمه‌های سرامیكی یا شیشه‌ای كه به دمای كمتری از اجاق تا حدود ۲۵ درجه فارنهایت نیاز خواهند داشت، غذا بپزید.
▪ برای اجتناب از دوباره پختن غذا، از دماسنج یا زمان سنج استفاده كنید.
▪ روی اجاق را با فویل نپوشانید. این كار باعث كاهش جریان گرما می‌شود و زمان پخت را افزایش خواهد داد.
▪ قبل از اینكه غذایتان آماده شود، اجاق را خاموش كنید. اجاق به اندازه كافی داغ خواهد ماند تا پخت غذا پایان یابد.‌

منبع: www.ifco.ir
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید