پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

نجات از تصادف یا ناشنوایی


نجات از تصادف یا ناشنوایی
كیسه‌های هوایی درون ماشین‌های مدل بالا آن‌چنان هم كه گفته می‌شود، ایمن نیست. چرا كه ممكن است افراد را از مرگ حتمی نجات بدهد اما گاهی هم ممكن است سبب ناشنوایی در افراد بشود. كیسه‌های هوایی درون ماشین‌ها می‌تواند سبب ناشنوایی دایمی در افراد شود. این را محققان آمریكایی می‌گویند.
كیسه‌های هوایی اگرچه در تصادفات شدید موجب نجات جان افراد می‌شود اما همین عامل نجات می‌تواند موجب افزایش خطر ۱۷ درصدی در كاهش شنوایی و بعضا از دست رفتن شنوایی كامل افراد شود. مخصوصا زمانی كه پنجره‌های ماشین پایین است، احتمال این خطر بیشتر است. این در حالی است كه قبلا كارشناسان تصور می‌كردند زمانی كه پنجره ماشین بالا و بسته است، این آسیب برای شنوایی خطرناك‌تر است، زیرا فشار بیشتری در داخل ماشین وجود دارد.
اما این محققان در تحقیقات جدید دریافتند كه فشار بیشتری كه توسط گسترش این كیسه‌های هوایی در ماشین با پنجره‌های بالا ایجاد می‌شود، می‌تواند از آسیب‌های گوش پیشگیری كند. افزایش فشار با پنجره‌های بسته سبب جابجایی استخوانچه‌های كوچك در گوش داخلی می‌شود و این می‌تواند مانع از انتقال صدا به گوش داخلی شده و از آسیب به گوش داخلی پیشگیری نماید. با توجه به نتایج این مطالعه، آسیب‌ شنوایی زمانی كه كابین مسافر كاملا محكم و بسته است، حتی در فشارهای بالا زمانی كه كیسه‌هوایی بیشتر باز می‌شود نیز اتفاق می‌افتد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید