پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ اسفند ـ ۱۰ مارس ـ قدرشناسی یونانیان از « ملینا مرکوری » بانویی که عاشق میهنش بود


دهم مارس سال ۱۹۹۴ در تشییع جنازه و مراسم تدفین بانو ملینا مركوری وزیر فرهنگ یونان كه از بیماری سرطان در گذشته بود بیش از یك میلیون یونانی شركت كردند كه با توجه به جمعیت شهر آتن كاری بی سابقه و یك تشویق و دلگرمی برای همه كسانی بود كه برای خدمت صادقانه به وطن خود كمر همت می بندند. این تشییع جنازه در ردیف رویدادهای تاریخی اروپا مهم ثبت شده است.« ملینا» لقب قهرمان ملی یونان را به دست آورده بود.
وی كه یك بازیگر فیلم بود از نوجوانی به وطن خود یونان عشق می ورزید و با این كه با شوهرش در آمریكا زندگی می كرد از سال ۱۹۶۷ كه سرهنگها با كودتا بر یونان مسلط شدند در سطح جهان دست به یك مبارزه پیگیر بر ضد آنان زد كه هفت سال طول كشید . وی از شهری به شهر دیگر می رفت و ضمن برگزاری مصاحبه و جلسات سخنرانی ، با گریه و اشك از مقامات و مردم می خواست كه اجازه ندهند گهواره دمكراسی جهان و زادگاه فلسفه و حق درچنگ چند سرهنگ فرومایه اسیر باشد .
پس از بازگشت دمكراسی به یونان از جانب حزب سوسیالیست نامزد نمایندگی پارلمان شد و انتخاب گردید.
وی پس از هشت سال عضویت پارلمان تصدی وزارت فرهنگ یونا ن را برعهده و تلاش بسیار كرد كه آتن به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا شناخته شود. ملینا سپس مبارزه وسیعی را برای بازگرداندن اثار باستانی؛ مجسمه ها ، سنگهای مرمر یونان و... یونان باستان از موزه های سایر كشورها به ویژه انگلستان آغاز كرد و در جلسات یونسكو همه مساعی خود را بكار برد تا سرقت و تخریب و حتی بی اعتنایی به میراث فرهنگی یك ملت كه هویت ملی است به عنوان جرم بین المللی در آید.
ملینا كه ۱۸ اكتبر ۱۹۲۳ در آتن متولد و در ۶ مارس ۱۹۹۴ در یك بیمارستان نیویورك در گذشت در زندگی هنری خود هم كه پیش از ورود به سیاست به‌آن اشتغال داشت موفق بود و ستاره فیلمهای معروفی چون « یكشنبه ها ، هرگز » و « اتوبوسی به نام هوس » بود.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید