جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

۱۹ اسفند ـ ۱۰ مارس ـ روم با پیروزی در جنگ دریایی سال ۲۴۱ پیش از میلاد برکارتاژ ابرقدرت شد


روم در جنگ دریایی دهم مارس سال ۲۴۱ پیش از میلاد نیروی دریایی كارتاژ ( قرطاجنه ــ شمال آفریقا ) را شكست داد و از آن پس نزدیك به هزار سال آقای مدیترانه بود. این نبرد كه به جنگ « ائوگوسا ( جزیره ای در مدیترانه ) » معروف شده است روم را به صورت یك ابر قدرت در آورد.ایران ابر قدرت دیگر جهان بود.
انگیزه جنگ ، دست اندازی كارتاژ Carthage به جزایر جنوبی ایتالیا از جمله سیسیل ( سیچیلیا ) بود . دولت روم در آغاز كار از دادن اعلان جنگ به كارتاژ كه برتری دریایی داشت هراس داشت.
بزرگان روم چاره كار را بر وضع مالیات تازه و دعوت از كشتی سازان فنیقی و یونانی برای ساختن كشتی جنگی برای آن دولت دیدند و طولی نكشید كه دویست كشتی نظامی از نوع كاملا تازه كه هر پاروی آنها را پنج مرد به حركت در می آوردند آماده شد .
جراثقالهای این كشتی ها می توانست سنگهای بزرگ و گوی های چرب ( آغشته به روغن ) شعله ور را به سوی كشتی های دشمن پرتاب كند و آنها را به آتش بكشد.
در سینه این كشتی ها همانند كشتی های تانك بر ( تانك لاندینگ ) امروز تخته های كشویی بلندی نصب می شد كه سربازان پیاده و سوار بتوانند سریعا در ساحل دشمن پیاده شوند و تعرض خود را آغاز كنند . این تخته ها ( پلهای تخته ای ) هنگام دریانوردی بر دو بدنه كشتی بسته می شد و پس از نزدیك شدن به ساحل به قسمت سینه كشتی انتقال می یافت كه در عین حال از اصابت تیر به سربازان تا توقف كشتی در آبهای كم عمق جلوگیری كند.
باید دانست كه بیشتر مردم كارتاژ را مهاجران فنیقی ( سوریه و لبنان امروز ) تشكیل می دادند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید