جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ اسفند ـ ۱۳ مارس ـ ... و به این سادگی فرناندو کورتز مکزیک را تصرف کرد


فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانیایی ۱۳ مارس ۱۵۱۹ با پانصد مردمسلح گام به مكزیك گذارد تا این سرزمین پهناور را به نام پادشاه اسپانیا تصرف و خزائن پر از طلای دولت آن را به كشور خود منتقل كند . در آن زمان در مكزیك دو تمدن درخشان « آزتك » و « مایا » در شمال و جنوب وجود داشت كه شهرهای بزرگ و ابنیه باشكوه برپا داشته و دارای تقویم و قانون ، دانش و هنر بودند. پادشاه آزتك دارای یك ارتش ۲۰ هزارنفری ثابت بود و سازمانهای اداری كارآمد داشت. ضعف این ارتش تنها نداشتن اسلحه آتشین ( توپ و تفنگ ) و اسب بود. كوربز پس از پیاده شدن در ساحل مكزیك متوجه ترس سربازان خود شد و دستور داد كه كشتی ها را آتش بزنند تا امید بازگشت وجود نداشته باشد.
كورتز همان روز چند بومی را دستگیر كرد و در میان آنان متوجه استعداد شگفت انگیز دختری به یادگیری زبان اسپانیایی شد. وی را به همسری برگزید تا اعتمادش را جلب كند و هفت ماه بعد از او به عنوان مترجم در گفتگوهای خود با پادشاه آزتك ( مكزیكیهای شمالی ) استفاده كرد.
با این كه پادشاه آزتك حاضر به دادن طلا به اسپانیایی ها شده بود و سپاهیان خود را از جنگ بر حذر داشته بود ، سربازان اسپانیایی به اشاره كورتز ناگهان آزتكی ها را زیر آتش توپ و تفنگ قرار دادند و تلفاتی سنگین وارد ساختند ؛ زیرا كورتز باورنمی كرد كه پادشاه آزتك به این سادگی همه خزائن خود را در اختیار او بگذارد . او تصور می كرد كه طلا برای آزتكی ها همان ارزشی را دارد كه برای اروپائیان ..
باهمین حمله غافلگیرانه ، كورتز مكزیك را تصرف كرد و خزائن آن را به اسپانیا منتقل ساخت . مكزیك كه ایالات غربی و جنوب غربی آمریكا از جمله كالیفرنیا و تكزاس ضمیمه آن بود تا پایان دهه دوم قرن ۱۹ از مستعمرات اسپانیا در قاره آمریكا بود . استعمار اسپانیا بر مكزیك پایان یافته ولی فرهنگ ، زبان و مذهب كاتولیك ، باقی مانده است.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید