جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۲۲ اسفند ـ برخی دیگر از رویدادهای ۱۳ مارس


● ۱۸۴۸: انقلابات این سال اروپا كه اتریش را هم در برگرفته بود در این روز « مترنیخ » صدر اعظم این كشور را مجبور به كناره گیری كرد . او پس از تسلیم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوری اتریش هم به دنبال او خواهد رفت . تاریخ نشان داد كه چنین شد.
● ۱۸۶۸: محاكمه پارلمانی ( ایم پیچمنت ) اندرو جانسون رئیس جمهوری وقت آمریكا به اتهام نادیده انگاشتن یك قانون مصوب، از ۱۳ مارس سال ۱۸۶۸ در كنگره این كشور آغاز شد.
● ۱۹۲۱: مغولستان خارجی (قسمت شمالی مغولستان ) از چین جدا شد و به نام جمهوری مغولستان اعلام استقلال كرد.
● ۱۹۵۴: ژنرال جیاپ دستور حمله و محاصره دژ « دین بین فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج این كشور از هندوچین منجر شد.
● ۱۹۶۳: دو جت نظامی شوروی برای سنجش میزان آمادگی دفاعی آمریكا برفراز قلمرو این دولت در آلاسكا پرواز اكتشافی انجام دادند و سالم به پایگاه خود بازگشتند.
● ۱۹۷۳: كاسیگین نخست وزیر وقت شوروی در این روز در اسفند ۱۳۵۱ برای شركت در مراسم گشایش پولادسازی اصفهان وارد ایران شد. تاسیسات پولاد سازی اصفهان با كمك شوروی ساخته شده است. قبل از جنگ جهانی دوم، ایران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج یك كارخانه پولادسازی دایر كند.
● ۱۹۸۹: سازمان دولتی دارو وغذای آمریكا در پی مسموم شدن چند تن از اتباع این كشور با خوردن انگور وارداتی از كشور شیلی كه به دانه های آن ماده سمی تزریق شده بود دستور جمع آوری میوه های محصول این كشور و منع واردات میوه از شیلی تا اطلاع ثانوی را اعلام كرد.
● ۱۹۵۵: پلیش تركیه در استانبول به سوی علوی ها ( شیعیان ) تیراندازی و باعث مرگ ۱۶ تن از آنان گردید.
● ۱۹۹۹: به رغم مخالفت روسیه ، سه كشور عضو سابق پیمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضویت ناتو ( پیمان نظامی غرب) پذیرفته شدند.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید