یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ / Sunday, 9 December, 2018

چگونه «آهن» بخوریم؟!


چگونه «آهن» بخوریم؟!
فكر می كنم كلاس دوم دبستان بودم كه معلممان گفت بدن ما نیاز به آهن دارد و ما باید به میزان كافی آهن مصرف كنیم. همان روز صبح روبه روی مدرسه جلوی خانه ای تیرآهن ریخته بودند و داشتند آن را تعمیر می كردند. از معلممان پرسیدم «چطور آهن بخوریم؟» درواقع، تصویر تیرآهن ها نمی گذاشت توضیح معلممان را خوب بفهمم.
اما حالا می دانم «آهن» یكی از عناصر مهم برای بدن است كه بیش از هرچیز در گلبول های قرمز خون و رساندن اكسیژن به سلول های بدن نقش دارد.
خون بافت پیوندی تخصص یافته ای است كه سلول های آن در داخل مایع شفاف و زردرنگی به نام پلاسما شناورند. مقدار خون در یك فرد بالغ حدود ۵ لیتر است. خون در داخل رگ های خونی می گردد و حرارت، موادغذایی و اكسیژن را در بدن توزیع و دی اكسید كربن و مواد زاید حاصل از فعالیت سلول ها را به اعضای دفع كننده در بدن انتقال می دهد.
حدود ۵۵ درصد خون از پلاسما و ۴۵ درصد آن از سلول های خونی ازجمله گویچه های قرمز، گویچه های سفید و پلاكت تشكیل شده است.هموگلوبین جزو اصلی گویچه های قرمز و وسیله انتقال اكسیژن از شش ها به سلول های بدن و انتقال دی اكسیدكربن از سلول های بدن به شش هاست. آهن یكی از مهم ترین اجزای تشكیل دهنده هموگلوبین است. درواقع، اكسیژن و دی اكسیدكربن با چسبیدن به آهن منتقل می شوند. بدن برای ساختن هموگلوبین نیاز به آهن دارد.
● كم خونی چیست؟
كم خونی بیماری شایعی است، اما برخی از كم خونی خود خبر ندارند. مهمتر این كه این بیماری یكی از علامت های شایع برخی بیماری های دیگر است و می تواند مشكلات زیادی برای فرد مبتلا به وجود آورد. كم خونی در تمامی موارد زندگی تأثیرگذار است.
ضعف، بی حالی، بی حوصلگی، تپش قلب، اختلال حافظه و یادگیری ازجمله عوارض كم خونی است. این بیماری باعث پائین آمدن كیفیت زندگی و كاهش سطح شادابی و نشاط می شود.
كم خونی باعث افت تحصیلی هم می شود. كسی كه می تواند یادگیری خوبی داشته باشد، به دلیل كم خونی و تأثیر آن بر حافظه دچار مشكل می شود.
● چگونه «آهن» بخوریم؟!
آهن در بسیاری از موادغذایی وجوددارد. گوشت، عدس، اسفناج، سیب زمینی كباب شده و تخمه آفتابگردان مقدار زیادی آهن دارند. برای پیشگیری از ابتلا به كم خونی ناشی از فقرآهن باید روزانه از این موادغذایی به مقدار لازم مصرف كنیم.

منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

در سبد روزانه، سبزی و میوه را جای دهید

در سبد روزانه، سبزی و میوه را جای دهید
در طول یك روز باید پنج واحد میوه و سبزی خورده شود. مطالعه‌ای كه توسط سازمان بهداشت آمریكا و آكادمی ملی این كشور صورت گرفته، فواید تغذیه‌ای میوه‌ها و سبزی‌ها را زمانی كه با یك رژیم كم‌چرب و كم‌كلسترول و چربی اشباع كم همراه شود نشان می‌دهد.
این در حالی است كه هنوز به دلایلی اغلب مصرف‌كنندگان، خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها را مشكل می‌دانند و از آن اجتناب می‌كنند یا فكر می‌كنند گران است و آماده‌سازی آن زمان بسیار می‌برد ولی ما باید بدانیم كه در بین خریدهای روزمره، میوه‌ها و سبزی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا سرشار از مواد مغذی‌اند و بسیاری از ویتامین‌ها و موادمعدنی مورد نیاز ما را دارا هستند اما غذاهایی كه اغلب ما به جای آنها خریداری می‌كنیم، مثل انواع شیرینی، كلوچه و چیپس، دارای چربی و سدیم هستند كه اكثر افراد باید مصرف آنها را كاهش دهند.
● چه بخوریم؟
انواع معینی از میوه‌ها و سبزی‌ها به خاطر ارزش تغذیه‌ای ویژه باید به طور منظم در طول روز انتخاب شوند. اینها انواعی هستند كه حاوی ویتامین A و ‍C و فیبرند. تنوع در انتخاب، نكته مهمی است، انتخاب متنوع باعث می‌‌شود كه ما از فواید بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها بهره‌مند شویم طبق توصیه متخصصان تغذیه، مصرف مكمل‌های رژیمی به جای میوه و سبزی كار اشتباهی است زیرا مكمل‌ها فواید تغذیه‌ای شناخته شده یا ناشناخته میوه‌ها و سبزی‌ها را ندارند.
در بهار ۱۹۹۶ میلادی سازمان غذا و داروی آمریكا اثبات كرد كه غذاهای غنی از فولات خطر نقص‌های تولد را كاهش می‌‌دهند. لوبیاهای خشك، كلم دلمه‌ای، مارچوبه، آب گوجه‌فرنگی و آب پرتقال منابع غنی از فولات هستند.
● یك واحد میوه و سبزی یعنی چه؟
۱) یك میوه متوسط یا نصف فنجان میوه خرد شده
۲) سه چهارم فنجان یا ۱۸۰ میلی‌لیتر آب میوه صددرصد خالص
۳) یك چهارم فنجان میوه خشك
۴) نصف فنجان سبزی‌های خام بدون برگ یا پخته شده
۵) یك فنجان سبزی‌های برگ‌دار مثل كاهو
۶) نصف فنجان لوبیای پخته، نخود، عدس، لوبیای قرمز و لوبیای چیتی
در انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های دریافتی و روزانه افراد، توصیه می‌شود كه حداقل در شبانه‌روز یك واحد میوه و سبزی حاوی ویتامین A ، C، فیبر و سبزی‌هایی از خانواده كلم خورده شود.
▪ منابع غنی از ویتامین A:
ـ زردآلو،
ـ گرمك،
ـ هویج،
ـ كلم‌پیچ،
ـ كاهو،
ـ انبه،
ـ كدو تنبل،
ـ اسفناج،
ـ سیب‌زمینی شیرین
ـ كدوسبز.
▪ منابع غنی از ویتامین C:
ـ زردآلود
ـ گل‌كلم،
ـ كلم،
ـ گرمك،
ـ گریب فروت،
ـ خربزه،
ـ كیوی،
ـ انبه،
ـ پرتقال،
ـ آناناس،
ـ اسفناج،
ـ توت فرنگی،
ـ فلفل دلمه‌ای،
ـ نارنگی،
ـ گوجه فرنگی،
ـ هندوانه
ـ آلو.
▪ منابع غنی از فیبر:
ـ سیب،
ـ موز،
ـ انگور سیاه،
ـ كلم بروكسل،
ـ هویج،
ـ گیلاس،
ـ نخود و لوبیای پخته،
ـ خرما،
ـ انجیر،
ـ گریب فروت،
ـ كیوی،
ـ پرتقال،
ـ گلابی،
ـ آلو،
ـ تمشك،
ـ اسفناج،
ـ توت فرنگی
ـ سیب‌زمینی.
سبزی‌های خانواده كلم: كلم‌پیچ، كلم بروكسل و گل كلم.

وبگردی
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».