سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

چهره‌های نمونه


چهره‌های نمونه
بخش کشاورزی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده است همواره به‌دلیل پتانسیل‌ها و قابلیت‌های بالقوه و بالفعل خود توانسته‌ است بستری مناسب برای توسعه ملی باشد.
تنوع اقلیم، وسعت قابل کشت، وجود چهار فصل در یک زمان، امکانات بالقوه و ظرفیت‌های بکر و... سبب شده این بخش علی‌رغم چالش‌هائی که با آن روبه‌رو است، طی دو هفته گذشته بتواند با معرفی چهره‌های نمونه با عمل‌کردهائی حتی بالاتر از میانگین تولیدات جهانی، الگوهای عینی توسعه پایدار را در کشاورزی به منصه ظهور برسانند.
ناگفته نماند در حال حاضر بیش از ۳/۳ میلیون بهره‌بردار وجود دارد که علی‌رغم نارسائی‌ها توانسته‌اند با تلاش شبانه‌روزی خود سهم این بخش را در تأمین ۹۰ درصد مواد غذائی، یک چهارم تولید ناخالص داخلی، ۲۵ درصد صادرات غیر نفتی و همچنین اشتغال روز به روز ارتقاء دهند در این میان انتخاب و معرفی هر ساله برگزیدگان نمونه که در حقیقت ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های تولید کنندگان است نشان می‌دهد این بهره‌برداران با وجود همه تنگناها و کمبودها یکی از عوامل اصلی در مدیریت و فرایند توسعه بوده و توانسته‌اند جایگاه خود را در جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک و همچنین ایجاد رقابت سالم بین دست‌اندرکاران تولید تثبیت کنند. این در حالی است که باید گفت بخش کشاورزی از پراکندگی اراضی و کوچک بودن آن، استفاده نکردن کامل از ظرفیت‌های موجود. بهره‌وری پائین، کم سوادی و سال‌خوردگی تولید کنندگان، نبود مکانیزاسیون و... در رنج بودن و در عین حال از کمترین روند جذب سرمایه‌گذاری در این زمینه برخوردار است.
به این نکته باید اشاره داشت علی‌رغم روند روبه تزاید جمعیت از یک طرف و محدودیت منابع و امکانات موجود از سوی دیگر این بخش همچنان روندی مثبت داشته و توانسته است در کنار حفظ موقعیت خود، مرزهای خودکفائی را از جمله در تولید محصولاتی همچون گندم، پنیر، گوشت قرمز و سفید، بذر سیب‌زمینی، مرکبات و... در نوردد و این نیست مگر زحمات بی‌شائبه برگزیدگانی که امروز به مدد روش‌های نوین، کاربرد فناوری‌های جدید، استفاده از ارقام پرمحصول و روش‌های به‌زراعی توان تولیدات خود را افزایش داده و ثابت کرده‌اند هنوز هم کشاورزی حرف اول را می‌زند... اگر بخواهیم.
منبع : ماهنامه سرزمین سبز


همچنین مشاهده کنید