شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پوست خشک و روش مراقبت


پوست خشک و روش مراقبت
● ظاهر پوست خشک
شکل ظاهری پوست‌های خشک شباهت به کاغذی بسیار نازک دارد و اگر تحت مراقبت قرار نگیرد، چین و چروک پیدا می‌کند و پیری زودرس در آن ظاهر می‌شود. این پوست‌ها در برابر سرما، باد و تغییرهای حرارتی، حساسیت زیادی دارند. مصرف پودرهائی که در آرایش پوست به‌کار می‌روند، روی پوست‌های خشک حالتی شبیه آرد از خود نشان می‌دهند.
● چگونگی مراقبت از پوست خشک:
برای تمیز کردن پوست از مواد آرایشی و آلودگی‌های موجود باید از کرم‌ها و یا شیرهایی که غلظت قابل توجهی دارند، استفاده کرد. پس از آنکه پوست به‌طور کامل با این مواد آغشته گردید، با پنبه و یا دستمال کاغذی آنها را از روی پوست بردارید. از به‌کار بردن صابون که خشکی پوست را افزایش می‌دهد، خودداری کنید. در مرحله‌ٔ بعد با پنبه‌ای آغشته به آب و یا محلول‌های تونیک پوست را به‌طور کامل تمیز کنید. پس از انجام این مرحله می‌توان از کرم‌های مرطوب‌کننده که در طول شب رطوبت پوست را محافظت می‌کند، استفاده کرد. در موقع مصرف این کرم‌ها باید آنها را با حرکت‌های دورانی روی پوست منتشر کرد و این حرکت‌ها از قسمت پایین به سمت بالا انجام می‌گیرد.
● کرم‌های پاک‌کننده
روغن بادام، روغن زیتون، روغن آفتابگردان و شیر
کرم مرطوب‌کنندهٔ عسل ولیستین
این کرم برای تمامی پوست‌ها مناسب می‌باشد:
۲ قاشق قهوه‌خوری لانولین + ۲ قاشق سوپخوری روغن بادام + نصف قاشق سوپخوری عسل + ۲ قاشق سوپخوری آب جوشیده (یا آب مقطر) + ۱ قاشق قهوه‌خوری پودر لیتین.
سلانولین“ را به طریق ”بن‌ماری“ حرارت دهید و عسل و روغن بادام را نیز به آن اضافه کنید و حرارت را تا موقعی که حرارت آن به حد حرارت مخلوط ”بن ماری“ رسید، آن را به مخلوط ”بن‌ماری“ اضافه کنید تا کرم یکنواختی به‌دست آید، کرم حاصل را در داخل جعبه‌هائی که درب آن به‌طور کامل، بسته می‌شوند، ریخته و در جای خنک نگه‌داری کنید.
● ماسک صورت
کاربرد ماسک صورت به‌طور منظم باعث می‌گردد که پوست به‌ دور از مواد زائد پاک گردد. جریان خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب می‌شود پوست به‌درستی تغذیه کند و شفافیت و حرارتی در آن به‌وجود آید. مصرف آن برای تمام پوست‌ها مفید است. بهترین نوع ماسک، آن‌هائی هستند که میوه‌ها و سبزی‌های تازه تهیه می‌شوند.
● ماسک‌های مناسب برای پوست خشک
الف) مخلوط زرده تخم‌مرغ و روغن بادام
ب) خامهٔ تازه مخلوط با عسل
ج) موز
▪ ماسک موز
این ماسک، پوست را تغذیه می‌کند و برای پوست‌های خشک مناسب است. ۲۵۰ گرم موزه رسیده و ۱ قاشق قهوه‌خوری عسل و ۲ قاشق قهوه‌خوری بادام نرم‌شدهٔ بدون پوست این مواد را با همزن خوب مخلوط کرده تا به‌صورت کِرمی نرم درآید.
▪ ماسک پرتقال و عسل
این ماسک برای انواع پوست‌ها مناسب است و حتی در نقاط حساس هم می‌توان از این ماسک استفاده کرد.
▪ مواد لازم
۱) سه قاشق سوپخوری عسل
۲) آب نصف پرتقال
▪ طرز تهیه:
عسل را حرارت دهید تا به‌صورت محلول درآید و آب پرتقال را به آن اضافه کنید.

شادی نوروزی
منبع : مجله شادکامی و موفقیت


همچنین مشاهده کنید