جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

داستان دوست من


داستان دوست من
«داستان دوست من» از آثار هسه است كه در سال های دهه ۶۰ مورد توجه و استقبال شدید خوانندگان اروپایی قرار گرفت.
كنولپ، قهرمان داستان، مردی آزاده و قلندری بیابان گرد است كه از زندگی، جز لذت تماشا نمی خواهد. انسانی كه سبك مغزی های مردم را می بیند ولی آنها را در انتخاب راهشان آزاد می گذارد و فكر می كند وجود هركس، فقط مال خود اوست و نمی تواند در آن با كسی شریك باشد.
كنولپ، انسانی است كه در زندگی موفقیتی نصیبش نشده و دستش از هر توان و بضاعتی خالی است. مردی كه با روح دریایی و در عین حال كودكانه خود، برای مردم شادی و سرور به ارمغان آورده و در دل همه جا دارد در حالی كه پشت نقاب خنده و شادمانی، مردی تنها، ناآرام و بی خانمان نهفته كه هیچ جا ریشه ای استوار نكرده و اگرچه از آزادی و زیبایی زندگی محروم نبوده، اما همیشه تنها مانده است.
كنولپ مردی است كه به خاطر معشوق محبوبش از همه چیز خود می گذرد ولی فرانسیسكا به او و عشق او خیانت كرده و بی اعتمادی به انسان ها را در وجود او پدید آورده و تقویت می كند.
هرمان هسه، در این كتاب بی سر و سامانی، نومیدی و تنهایی انسان ها را به تصویر می كشد. انسان هایی كه هر یك روحی دارند كه با روح دیگران در نمی آمیزد، انسان هایی كه می توانند «نزد هم بروند، با هم حرف بزنند و به هم نزدیك شوند، اما روحشان مثل گلی است كه در جای خود ریشه دارد و نمی تواند جابه جا شود وبا گل های دیگر درآمیزد، زیرا برای این كار باید از ریشه خود جدا شود و این ممكن نیست.»
هرمان هسه، یكی از بزرگترین شاعران و نویسندگان معاصر است كه آثار ماندگار و درخشانی را در زمینه شعر و داستان پدید آورده . هسه، دوم ژوئیه ۱۸۷۷ در كالو ـ ایالت وورتمبرگ آلمان ـ زاده شد.
خانواده اش همه از مبلغان پروتستان بودند، به همین خاطر او نیز در سال ۱۸۹۱ به حوزه علمی دیر ماولبرون پیوست ولی در سال ۱۸۹۲ نظرش به جهان هستی تحول یافت و مدرسه را ترك و به نویسندگی پرداخت.
هسه درسال ۱۹۴۶، موفق به كسب جایزه نوبل ادبیات شد و در سال ۱۹۶۲ در سوئیس درگذشت.
منبع : مختصات هنر


همچنین مشاهده کنید