سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

۲۵ اسفند ـ ۱۶ مارس ـ کیفر خواست اعدام برای امیر عباس هویدا


نیمه شب ۲۴ اسفند ۱۳۵۷ محاكمه امیر عباس هویدا كه ۱۳ سال نخست وزیر ایران بود در دادگاه اسلامی انقلاب كه در زندان قصر به ریاست صادق خلخالی تشكیل جلسه می داد آغاز شد و پس از چهار ساعت ، ادامه آن به بعد موكول گردید. این جلسه دو روز پس از اعدام ۱۲ نفر از جمله سپهبد نادر جهانبانی ، سرلشكر ولی زند . محمود جعفریان ( دبیركل سابق حزب رستاخیز ، معاون پیشین سازمان رادیو ـ تلویزیون در امور اخبار ، و مدیر عامل خبرگزاری پارس ) و پرویز نیكخواه مشاور سیاسی سابق مدیر عامل سازمان رادیو ـ تلویزیون انجام شد .
در جلسه محاكمه، كیفر خواست دادستان انقلاب قرائت شد كه در آن با ذكر ۱۶ مورد اتهام از جمله مفسد فی الارض و محارب با خدا ، برای هویدا تقاضای مجازات اعدام شده بود.
در بند ۴ كیفر خواست ، هویدا متهم به اقدام بر ضد حاكمیت ملی با حفظ سلطان دست نشانده آمریكا شده بود. در بند ۵ هویدا به واگذاری هرچه بیشتر منابع زیر زمینی كشور به بیگانگان متهم گردیده بود. در بند ۶ نوشته شده بود كه هویدا باعث بسط نفوذ آمریكا در ایران شده بود و در این بند آمریكا به عنوان « امپریالیسم آمریكا » ذكر شده بود. در بند ۷ چنین آمده بود: هویدا كشور را زیر شرایط اسارت بار آمریكا قرار داده بود. در بند ۱۰، هویدا عضو و حامی فراماسیون خوانده شده بود و بالاخره در بند ۱۶ هویدا متهم شده بود كه به منظور دادن گزارش خلاف واقع ، اشاعه اكاذیب و جعلیات و سانسور جهت به استثمار كشیدن ملت، در روزنامه های دست نشانده سردبیران جیره خوار گمارده بود. پس از این كه نوبت به هویدا رسید، وی همه این اتهامات را رد كرد.
منبع : تاریخ ایران و جهان در این روز


همچنین مشاهده کنید